Soluționarea prin intermediul platformelor electronice a litigiilor era o utopie până la începutul lunii aprilie pentru arbitrii Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat din Craiova, însă astăzi este un mod de lucru obișnuit.
Pentru a-și continua activitatea pe timpul pandemiei coronavirusului arbitrii din Craiova au pus în aplicare un plan de prevenire a raspândirii infecțiilor cauzate de virusul COVID -19, printre măsurile adoptate fiind organizarea online a ședințelor de arbitraj și comunicarea actelor de procedură prin email.
Soluționarea prin intermediul platformelor electronice este benefică părților, deoarece acestea nu mai sunt nevoite să se deplaseze la sediile Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat pentru a participa la ședințele de arbitraj, economisind în acest fel, timp și bani.
Pentru a afla amănunte privind arbitrajul online, am stat de vorbă cu arbitrii Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat din Craiova, precum și cu doi avocați care au participat la astfel de ședințe de judecată.
„Pentru a ne onora obligația de soluționare în termen de șase luni a litigiilor în care am fost desemnați în calitate de arbitri, am fost nevoiți să ne adaptăm vremurilor pe care le trăim și să găsim mijloace și metode, astfel încât drepturile justițiabililor să nu fie afectate. Arbitrajul online este avantajos pentru părți pentru că pot fi prezente la judecarea cauzelor indiferent de locul unde se află, chiar și atunci când sunt în afara țării”, a explicat arbitru Tulitu Robert Marian.
În continuare, arbitru Vlad – Stamin Mircea Iulian a subliniat „am arbitrat online un număr mare de litgii aflate pe rolul Tribunalului și activitatea s-a desfășurat în bune condiții. Preponderent am soluționat litigii izvorâte din executarea unor contracte încheiate între persoane juridice și societățile de asigurare. Particularitatea acestor litigii constă în faptul că nu mai este necesar ca părțile să facă dovada încheierii unor convenții arbitrale, în cauzele de acest fel fiind incidente dispozițiile Normei 18/2017 a Autorității de Supraveghere Financiară”.
Privitor la soluționarea online a litigiilor avocat Claudiu Mocanu a arătat „am participat la mai multe ședințe de arbitraj organizate prin intermediul mijloacelor electronice și am constant că procedura nu diferă cu nimic de cea dintr-o sală de judecată. A fost asigurat dreptul la apărare, cererile sau alte chestiuni de fapt sau de drept au fost puse în dezbatere, părțile au beneficiat de egalitate de șanse și tratament. Din punctul meu de vedere este o procedură care va prinde teren în România”.
Avocat Magdalena Delia Svedu a precizat „la început am fost reticentă, dar după ce am luat parte ca apărător în câteva cauze judecate online, am ajuns la concluzia că este un mijloc elegant, în cadrul căruia drepturile justițiabilor sunt respectate, iar arbitrii sunt neutrii și imparțiali”. Aceasta a mai susținut că „avocații și consilierii juridici adeseori se confruntă cu o problemă delicată, respectiv prezența în aceeași zi la mai multe instanțe, aflate la distanțe considerabile unele de altele, iar soluționarea litigiilor prin utilizarea platformelor online rezolvă această problemă. În contextul în care specialiștii din domeniul medical apreciază că vor urma noi etape ale crizei coronavirusului, consider că utilizarea mijloacelor electronice pe de o parte poate să prevină răspândirea virusului COVID – 19, iar pe de altă parte poate să economisească timp și bani pentru justițiabili și apărătorii acestora.”
„Activitatea Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat nu s-a întrerupt în perioada pandemiei, pentru că litigiile aflate pe rolul Tribunalului s-au judecat online. În continuare, toate cauzele se soluționează pe această cale, iar practica se va păstra și în viitor” a declarat Rodica Vlaicu, președintele Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat. Cea în cauză a mai arătat că „la această oră întreaga activitate a Tribunalului se defășoară prin mijloacele electronice, contactul dintre părți și personalul Tribunalului fiind limitat pentru a preveni infectarea cu virusul COVID – 19”. Mai mult, Rodica Vlaicu a menționat că în data de 27 iunie 2020 va avea loc un examen de primire în profesia de arbitru, care va fi organizat online, iar după acesta va urma un curs de pregătire a noilor arbitri care se va desfășura tot prin intermediul platformelor electronice.
Pentru cititorii noștii care nu sunt la curent cu activitatea Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat, menționăm că acesta și-a început activitatea în anul 2014 la Târgoviște unde are sediul central. La acestă oră are peste 300 de arbitrii în 37 din județele țării și mai multe sedii zonale.
Tribunalul Permanent de Arbitraj Instituționalizat este abilitat să soluționeze orice cauză civilă privitoare la drepturi de care părțile pot să dispună cu condiția ca acestea să fi încheiat o convenție arbitrală, adică o înțelegere potrivit căreia în cazul în care între semnatarii unui contract s-ar ivi un litigiu, să fie soluționat prin arbitraj. Printre cele mai frecvente cauze judecate la nivelul Tribunalului se numără cele izvorâte din executarea unor contracte de prestări servicii și care privesc închirierea unor spații de locuit sau comerciale, litigiile privitoare la relațiile de muncă, partajele succesorale și între foști soți, litigiile din domeniul dreptului proprietății intelectuale și cele apărute între persoane juridice și societățile de asigurare.
Referitor la litgiile dintre persoane juridice și asiguratori, subliniem că în anul 2017, Autoritatea de Supraveghere Financiară a emis Norma 18/2017, potrivit căreia conflictele izvorâte din încheierea, executarea și rezilierea contractelor de asigurare se pot soluționa prin arbitraj sau mediere. În aceste cazuri potrivit normei menționate, societățile de asigurare și brokerii au obligația să participe la procedura arbitrală. De reținut este și faptul că în litigiile din domeniul asigurărilor nu mai este necesară încheierea în prealabil a convenție arbitrale.
Arbitrajul este o procedură avantajoasă pentru justițiabili, din următoarele motive:
- Costuri reduse – taxa arbitrală este aproximativ jumătate față de taxa de timbre aferentă unui litigiu cu aceeași valoare a obiectului cererii;
- Rapiditate – dosarul se soluționează într-un termen de maxim 6 luni;
- Confidențialitate – la dosar și la ședința de arbitraj au acces doar părțile și/sau reprezentanții acestora;
- Flexibilitate – ședințele de judecată pot fi organizate atât la sediul Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat, cât și în alte locații de comun acord alese de părțle în conflict. De asemenea, judecata se poate organiza online.
- Dreptul de a-și alege arbitrul – părțile pot alege orice arbitru doresc, cu condiția ca acesta să fie înscris pe Tabloul arbitrilor activi ai Tribunalului.
Views: 8