Codul Administrativ al PSD ii transforma pe baronii locali si ministri in stapani absoluti in institutii. Cele mai nocive prevederi din proiectul de OUG.
Proiectul de ordonanta de urgenta pentru adoptarea Codului Administrativ, initiat de guvernul Dancila si analizat de G4Media.ro, contine o serie de prevederi care induc arbitrariul complet in administratia publica si dau nastere riscului politizarii totale a birocratiei. Mai precis, Codul Administrativ le da sefilor de institutii puterea discretionara asupra angajarii, promovarii, mutarii sau demiterii functionarilor publici.
Proiectul de OUG transforma Agentia Nationala a Functionarilor Publici (ANFP) intr-o institutie decorativa, aflata la cheremul ministrului Dezvoltarii, deci al partidului de guvernamant. Or, ANFP este o institutie esentiala in administratia publica, avand tocmai rolul de a profesionaliza aparatul birocratic si de a-i asigura independenta fata de factorul politic.
Mai multe prevederi din proiectul Codului Administrativ scot de facto ANFP din procesul de organizare a administratiei publice si dau puteri nelimitate conducatorilor de institutii (primari, presedinti de consilii judetene, ministri, directori de agentii guvernamentale sau deconcentrate).
Mai mult: proiectul de OUG preia mare parte din prevederile legii declarate neconstitutionale in 2018, prevederi care periclitau finantari europene de pana la 553 milioane de euro. Acele prevederi, promovate de Liviu Dragnea si Paul Stanescu, au fost denuntate oficial de Comisia Europeana, care avertiza ca legea anuleaza eforturile de profesionalizare a functionarilor publici si anuleaza pasii anteriori.
Comisia mai arata ca esecul indeplinirii obligatiilor asumate de Romania (ex-ante) constituie temeiul pentru suspendarea platilor. Codul Administrativ a fost votat anul trecut, dar a fost declarat neconstitutional in intregime de Curtea Constitutionala pe 6 noiembrie.
Citeste aici proiectul de OUG pentru Codul Administrativ:
Proiect-OUG-Cod-Administrat… by on Scribd
Cele mai periculoase prevederi din proiectul de Cod Administrativ initiat de Ministerul Administratiei:
1. Sefii de institutii pot angaja practic pe oricine, sub forma unui post temporar care apoi se poate permanentiza. Filtrele de profesionalizare dispar. Practic, orice client de partid poate ajunge functionar public ocolind concursurile normale.
Astfel, articolul 382 prevede ca ”In cazul functiilor publice de executie temporar vacante, anterior aplicarii uneia dintre modalitatile de ocupare a functiilor publice de executie temporar vacante prevazute la alin.(1) lit.b) si c), persoana care are competenta de numire in functia publica poate transforma functia publica in cauza, temporar vacanta pe o perioada de cel putin o luna, prin raportare la necesarul de personal al autoritatii sau institutiei publice, pentru perioada vacantarii temporare a postului”.
Cu alte cuvinte, prevederea creeaza cadrul necesar pentru ca seful unei institutii sa angajeze pe un post vacantat temporar un debutant sau un functionar fara calificarea necesara pentru acel post, pentru ca nu exista criterii de experienta sau calificare. Or, acest lucru inseamna ca un primar isi poate propulsa un loial care nu are experinta si calificare intr-un post superior.
Odata ajuns in acel post, daca titularul nu revine, respectivul debutant poate fi angajat pe termen nedeterminat, potrivit articolului 383, care introduce o singura conditie: ”in cazuri temeinic justificate”. O prevedere lipsita de predictibilitate si in spatele careia se pot ascunde decizii pur politice.
2. ANFP e scoasa din circuitul promovarii inaltilor functionari publici printr-un artificiu prevazut la articolul 516. Astfel, proiectul arata ca ”In mod exceptional, la propunerea justificata a conducatorului autoritatii sau institutiei publice in al carei stat de functii exista functia publica corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici vacanta sau temporar vacanta, exercitarea cu caracter temporar a acesteia poate fi realizata de functionari publici sau, dupa caz, de functionari publici cu statut special care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (2), cu notificare prealabila a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, cu 10 zile inainte de dispunerea masurii”.
Cu alte cuvinte, dispare avizul ANFP, care pana acum era obligatoriu, conform legii 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, aviz inlocuit de o simpla notificare.
3. Proiectul de OUG pastreaza una dintre prevederile extrem de controversate din actuala legislatie privitoare la functionarii publici – mobilitatea acestora. Aplicarea mobilitatii (mutarii in alta localitate) functionarilor fara acceptul acestora este una dintre metodele folosite de sefii de institutii pentru a scapa de angajatii care ii deranjeaza.
Prevederea apare la articolul 401: (2) Ocuparea functiilor publice din categoria inaltilor functionari publici se face prin:
a) concursul organizat in conditiile prevazute la art.474;
b) concursul de promovare organizat in conditiile prevazute la art.490;
c) mobilitate, in conditiile prevazute la art.510;
d) exercitare cu caracter temporar, in conditiile prevazute la art.516;
4. ANFP e scoasa din mecanismul de selectie si promovare a inaltilor functionari publici, fiind inlocuita de ministerul Dezvoltarii. In acest moment, structura comisiei de selectie, criteriile de desemnare a membrilor si atributiile acesteia erau stabilite prin hotarare a guvernului la propunerea ANFP. Proiectul de OUG prevede ca ANFP sa dispara din acest circuit, fiind inlocuita de Ministerul Dezvoltarii. (Articolele 403 si 405).
5. Deprofesionalizarea membrilor comisiilor care evalueaza inaltii functionari publici. Articolul 403 prevede cerintele pentru membrii comisiei care gestioneaza concursurile de selectie si promovare pentru ocuparea functiilor publice din categoria inaltilor functionari publici.
Dintre cerintele prevazute in proiectul de OUG nu face parte nici una care sa ateste expertiza necesara unei asemenea activitati, cu exceptia unei formulari extrem de vagi: ”are competentele necesare evaluarii functionarilor publici”. Practic, orice persoana care a absolvit o facultate, nu are o condamnare definitiva si nu e membru de partid poate face parte din aceste comisii.
6. ANFP e deposedata complet de atributul de organizator al carierei functionarilor publici. Printr-o serie de prevederi de la articolele 392, 476 si 491, Agentia e exclusa din organizarea diferitelor concursuri, rol pe care il are in acest moment.
Context:
Ministrul Dezvoltarii, Daniel Suciu, si premierul Viorica Dancila promoveaza insistent proiectul de OUG pentru Codul Administrativ, la presiunea baronilor din partid. Proiectul a fost pus in dezbatere publica de Ministerul Dezvoltarii pe 30 mai, si este si acum pe circuitul de avizare interministerial.
Proiectul de OUG reia cele mai multe dintre prevederile legii privind Codul administrativ impusa de Liviu Dragnea si PSD si votata de Parlament in iulie 2018, dar declarata neconstitutionala de CCR din cauza ca nu a respectat tehnica legislativa (nu a avut avizul Consiliului Economic si Social si nu a respectat principiul bicameralismului).
La momentul adoptarii, Comisia Europeana a criticat legea si a aratat intr-un comunica ca amendamentele din Parlament la Codul Administrativ pericliteaza eforturile de profesionalizare a functionarilor publici si anuleaza pasii anteriori, iar esecul indeplinirii obligatiilor asumate de Romania (ex-ante) constituie temeiul pentru suspendarea platilor din fonduri europene.
Views: 0