Concert Ravel/Dvořák cu dirijorul Matei Pop si pianistul Mihai Ungureanu

0
56

Vineri, 25 octombrie 2019, de la ora 19, tanarul muzician MATEI POP se va afla pe scena Stagiunii Classic+ 2019/2020, in dubla ipostaza: de dirijor si de compozitor al Suitelor maramuresene nr. 1, 2 si 3, cantate in prima auditie la Craiova. Pianistul MIHAI UNGUREANU, adesea elogiat de public si de critica de specialitate, va interpreta Concertul in Sol major pentru pian si orchestra de Maurice Ravel, lucrare de virtuozitate, cu elemente imprumutate din muzica de jazz. Seara se va incheia cu Dansuri slave, op. 46 de Antonín Dvořák, deosebit de melodioase si originale, poate cea mai inspirata abordare a motivelor cehe, realizata de compozitor.

Concert Simfonic Classic+
DIRIJOR MATEI POP

SOLIST MIHAI UNGUREANU pian
In program:
Matei Pop: Suitele maramuresene nr. 1, 2 si 3 (prima auditie)
Maurice Ravel: Concertul in Sol major pentru pian si orchestra
Antonín Dvořák: Dansuri slave, op. 46

Matei Pop se numara printre valorosii tineri muzicieni pe care ii poate etala Romania in prezent. Dupa studii de dirijat si compozitie la Academia de Muzica „G. Dima” din Cluj-Napoca, la care s-au adaugat stagii internationale de perfectionare si cursuri de maiestrie cu maestri reputati ai dirijatului, Matei Pop a optat pentru o cariera muzicala multiplana, urmarind trei directii: dirijatul de orchestra, compozitia si didactica universitara. Cu tenacitatea, seriozitatea si talentul sau deosebit si-a construit deja o solida cariera dirijorala, evoluand ca invitat la pupitrul majoritatii orchestrelor filarmonice de stat din Romania si peste hotare. Ca dirijor permanent al Ansamblului de muzica contemporana „adHOC” al Academiei de Muzica „G. Dima” din Cluj-Napoca (2011-2019), a sustinut concerte apreciate in cadrul festivalurilor internationale de profil. In calitate de compozitor a obtinut diverse premii, intre care Premiul I la Concursul European pentru Tineri Compozitori „Roads to Romanticism”, Varsovia (2007). Matei Pop este lector universitar la Academia de Muzica „G. Dima” din Cluj-Napoca, in cadrul Departamentului de compozitie muzicala si dirijat (din 2013). Suitele maramuresene de compozitorul si dirijorul clujean Matei Pop au la baza melodii populare autentice (vocale) din zona Maramures, preluate din culegerea de folclor 170 de melodii populare romanesti din Maramures de Tiberiu Brediceanu. Suita maramureseana nr. 3 va fi interpretata in prima auditie absoluta in 25 octombrie 2019 de Orchestra Filarmonicii „Oltenia” din Craiova, sub bagheta compozitorului.
*
Solist concertist al Filarmonicii „Oltenia”, pianistul Mihai Ungureanu apare cu regularitate in viata muzicala a tarii si in strainatate, atragandu-si elogiile publicului si criticii de specialitate. La 16 ani, a debutat cu „Mi bemolul” de Franz Liszt pe scena Filarmonicii craiovene; in anul 1977, a absolvit cursurile Liceului de Arta din Banie. Ca student al Academiei de Muzica din capitala, a beneficiat de indrumarile reputatilor muzicieni Dan Grigore si Ioana Minei. Din anul 1981, incepe sa sustina o intensa activitate concertistica, colaborand cu toate orchestrele simfonice din tara, deosebita sa prezenta scenica fiind apreciata si peste hotare. Este laureatul mai multor competitii nationale si a fost distins cu Premiul ATM (Premiul Criticii Muzicale/1986). De asemenea, participa frecvent in juriile unor importante concursuri internationale. In calitate de director general (in perioadele 1990 – 2000 si 2003 – 2009) si de director artistic (intre 2001 – 2003 si 2012 – 2016) al Filarmonicii „Oltenia”, a intreprins si organizat numeroase turnee peste hotare (in Italia, Germania, Franta, Belgia, Elvetia, Spania, Gibraltar, Ungaria, Austria, Grecia, Serbia, Macedonia, Coreea de Sud, Republica Moldova). Mihai Ungureanu s-a implicat si in realizarea unor valoroase inregistrari discografice, promovand atat repertoriul autohton, cat si pagini de referinta din creatia universala.
***
Concertul in Sol major pentru pian si orchestra (datat 1931) reprezinta materializarea unui plan creator mai vechi, ale carui puncte de reper le constituisera o rapsodie pe teme basce si un divertisment. Metamorfozarea ideii initiale si neintreruptele cautari ulterioare vadesc preocuparea constanta a autorului de a scrie o lucrare originala, neincorsetata in sabloane. Ravel isi explica de altfel intentiile: „Concertul in Sol este un „concerto“ in sensul cel mai exact al termenului, scris in spiritul celor de Mozart si Saint-Saëns. Gandesc, in adevar, ca muzica unui concert poate fi vesela si stralucitoare si ca nu este necesar sa pretinda profunzime sau sa urmareasca efecte dramatice… Concertul aduce si cateva elemente imprumutate de la jazz, dar aceasta cu moderatie.“
*
Cele doua volume de Dansuri slave, op. 46 si op. 72 au fost scrise in anul 1878 si, respectiv, 1886, la solicitarea editorului berlinez al compozitorului, Simrock. Acesta din urma tocmai publicase Dansurile ungare de Brahms, obtinand un profit financiar insemnat – ca urmare a popularitatii de care se bucurau aceste splendide lucrari. Dvořák nu a zabovit deloc sa onoreze “provocarea” editorului sau, astfel ca, impulsionat de un incredibil avant creator, a finalizat op. 46 in mai putin de doua luni. Partiturile tiparite bucurandu-se de un mare succes, Simrock a insistat si pentru realizarea unui alt set de Dansuri slave.

Citeste si :  Sanatatea in GREVA ! La Bucuresti, biologii isi revendica drepturile salariale Protestatarii de la Craiova cer sporurile parlamentarilor.

Preturi bilete: 40 lei; 10 lei (elevi, studenti, seniori)
Agentia de bilete, Calea Unirii, nr.16
Telefon: 0251.414.698
Program: luni – vineri; orele 10:00 – 18:00

Lasa un comentariu aici !

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.