Anul 2024 aduce modificări substanțiale în ceea ce privește ajutorul de deces în România, cu sume considerabil mai mari și cerințe specifice pentru acordare.
Potrivit romaniatv.net, cuantumul ajutorului de deces este stabilit anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat și nu poate fi mai mic decât valoarea câștigului salarial mediu brut.
Cine Beneficiază de Ajutorul de Deces: Ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care poate fi, după caz:
- Soțul supraviețuitor
- Copilul
- Părintele
- Tutorele
- Curatorul
- Orice persoană care dovedește cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în absența altor solicitări din partea celor menționați anterior.
Suma Actualizată pentru 2024: Începând cu data de 1 ianuarie 2024, cuantumul ajutorului de deces a crescut semnificativ. Astfel, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, suma este de 7.567 lei, față de 6.789 lei cât era anterior. Pentru decesul unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, suma a crescut la 3.784 lei.
Documente Necesare pentru Acordarea Ajutorului de Deces:
- Cerere pentru acordarea ajutorului de deces
- Certificat de deces (original și copie)
- Act de identitate al solicitantului (original și copie)
- Acte de stare civilă ale solicitantului, care să ateste gradul de rudenie cu decedatul, sau actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original și copie)
- Dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original și copie)
- Act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, care atestă boala care l-a făcut pe decedat inapt și data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original)
- Adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original)
- Adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz
- Dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declarație pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, după caz.
Este important ca toate documentele să fie depuse conform procedurilor și în termenul stabilit pentru a asigura acordarea ajutorului de deces în cel mai eficient mod posibil.