CULORILE TRECUTULUI: SAPAREA FUNDATIILOR PODULUI STIRBEI DIN PARCUL NICOLAE ROMANESCU – SEPTEMBRIE 1902

0
510
CULORILE TRECUTULUI: SAPAREA FUNDATIILOR PODULUI STIRBEI DIN PARCUL NICOLAE ROMANESCU - SEPTEMBRIE 1902
CULORILE TRECUTULUI: SAPAREA FUNDATIILOR PODULUI STIRBEI DIN PARCUL NICOLAE ROMANESCU - SEPTEMBRIE 1902

La 18 iulie 1902, primarul Nicolae Romanescu se adresa Sefului Serviciului Tehnic al Primariei Craiova: ,,Am onóre a va invita sa faceti la d-nu Sohier comanda podului in cestiune.” Proiectul podului propus de firma franceza si realizat de Alfred Bellard castigase licitatia organizata de municipalitate in vara aceluiasi an.

Lucrarile de zidarie, executarea picioarelor si ancorajul podului au fost date in antrepriza firmei craiovene Victor Laugier, care licitase un pret avantajos, sub pretul devizului estimat de inginerii Primariei Craiova. Pentru a ajuta la finalizarea pana in septembrie 1903 a podului, la lucrare a participat fara niciun beneficiu material si Antrepriza N.N. Fratostiteanu, din Craiova. La inaugurarea din septembrie fusese invitat chiar suveranul, Carol l, impreuna cu membrii Casei Regale si cu prim-ministrul Dimitrie Sturdza.

Pietrisul necesar fundatiei a fost comandat la firma Tanasache Florescu, iar cele 250 000 de caramizi ale celor doua picioare de sustinere, la firma craioveana P. Andreescu & fii.
Lucrarile de constructie ale picioarelor podului si cimentarea caramizilor au fost realizate sub directa supraveghere a inginerilor Laugier si Fratostiteanu.

Oamenii acestora sunt cei care au ridicat picioarele podului, deschiderea finala a arcului avand 52 metri, cu o latime de 4 metri.
La 13 mai 1903 a fost aprobata si vopsirea podului. Lucrarea avea sa fie facuta de catre Christian Markardt, ,,vapsitor si poleitor” craiovean. Erau propuse doua variante: ,, cu minium de plumb si de 3 ori cu uleiu de culóre argintie – lei 475” sau ,, daca cele din urma doua straturi se adauga culóre alba, vapsitul podului suspendat urca la cifra totala de lei 500”. Primarul Romanescu a aprobat solutia propusa la 500 lei, astfel podul avea la inaugurare o culoare argintiu (doua straturi in profunzime) spre alb (un strat la suprafata) , iar zidaria caramiziu inchis (foarte asemanatoare cu a Castelului Fermecat, azi).
Suprastructura metalica a fost fabricata in Franta, la Atelierele Metalurgice Schneider Le Creusot.

Asamblarea componentelor podului a durat numai doua luni si s-a realizat la Atelierele G. Sohier Paris. Firma franceza acceptase in mod exceptional reducerea duratei lucrarilor de la trei luni la doua, in urma negocierilor directe cu primarul Romanescu.
Cu o imensa deschidere intre piloni si o putere de rezistenta de 200 kg/mp, Podul Stirbei din Parcul Bibescu, era unul dintre cele mai mari poduri de acest gen din Romania.
Un aport deosebit la ridicarea acestei constructii, ca de altfel la finalizarea intregului parc, l-a avut doamna Lucia Romanescu, sotia primarului Craiovei, cea care, impreuna cu un grup de doamne din inalta societate, a reusit strangerea prin colecte publice a numeroase sume de bani necesare finantarii lucrarilor.
Imaginea de mai jos a fost realizata in septembrie 1902 si surprinde angajatii Antreprizei Victor Laugier executand primele sapaturi la piciorul sudic al Podului Stirbei.

CULORILE TRECUTULUI: SAPAREA FUNDATIILOR PODULUI STIRBEI DIN PARCUL NICOLAE ROMANESCU - SEPTEMBRIE 1902
CULORILE TRECUTULUI: SAPAREA FUNDATIILOR PODULUI STIRBEI DIN PARCUL NICOLAE ROMANESCU – SEPTEMBRIE 1902

Text si colorizare: Mihai Muraretu 
Foto originala: Biblioteca Judeteana Alexandru si Aristia Aman, Craiova 

Views: 5

STIREA TA - Dacă esti martorul unor evenimente deosebite, fotografiaza, filmeaza si trimite-le prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.