Atasat este organigrama a 3 insitutii similare din tara, cu statutul de Filarmonica. Va las pe voi, dragi cititori sa trageti concluzia prin comparatia numarului de angajati, a posturilor necesare desfasurarii evenimentelor artistice etc.
Intrebarea mea este: sunt necesare la Filarmonica Oltenia atatea posturi? Aici fac referire in special la personalul TESA. Fiecare sef de serviciu din TESA este ‘al cuiva’! Ne mai mira ceva?! Daca in urma cu multi ani gaseai la TESA 5 agajati care isi faceau treaba minunat si cu zambetul pe buze, in ceea ce priveste prezentul – situatia reiese din fisierul atasat.
Cu atatia ‘Sefi de servicii’ la TESA, invidia e pe masura in randul colegilor.
Pe parte artistica, exista in institutie un compartiment compus din 50 membri profesionisti, apreciati la nivel national, care presteaza doar de 5-6 ori pe an, in rest repeta. Vina nu este a lor, ci a organizarii si a viziunii artistice! Aici ‘ne lovim’de Sef birou coordonare artistica, (fost Director artistic retrogradat) care sta mereu cu sticla sub birou -‘vibratie’interpretata la unison cu cei doi concert-maestri din orchestra. Detalii in ceea ce urmeaza!
Unul ditre posturile inutile din institutie este cel de ‘solist instrumentist 1A’ pianist. Atentie, nu are rol de pianist concertist, ci doar de a canta in orchestra precum restul instrumentelor, atunci cand partitura impune acest lucru. Presteaza alaturi de orchestra de 1-2 ori /stagiune, acompaniaza corul rareori si incaseaza un salariu lunar de aprox. 9960 lei brut.
Cat ar costa institutia sa apeleze la un colaborator pentru cele 1-2 concerte in se care necesita pianul acompaniator? Raspuns: ~ 400 lei net/reprezentatie! Economie la Buget enorma! Si cazuri similare mai sunt! De retinut faptul ca persoana in cauza este angajata si la Opera Romana Craiova si profesor corepetitor (pian) la Facultatea de Muzica din cadrul Facultatii de Litere din Craiova. Vorbim aici deja de 3 posturi ocupate de catre o singura persoana. Unde pui, ca intr-o vreme era si prof. La Liceul de Arta din Craiova.
Sunt tineri absolventi reintorsi in Craiova care sunt someri si se considera ‘prea mici’ pentru acest ‘sistem’!
Daca vrei sa te amuzi, vino la concertele Filarmonicii “Oltenia” sa asculti solourile de corn! Nu conteaza explicatiile, asta e nivelul! Nu mai exista scuza ca sunt venituri mici. Salariile aproximative in orchestra sunt intre: 4200 – 9960 lei brut, in functie de incadrare. Pacat de restul instrumentistilor valorosi pe care orchestra ii are, de experienta si traditia recunoscute pe plan extern ale acestei institutii! Este o meserie unde nu ar trebui sa aiba loc angajari discretionare, sau prezenta unor instrumentisti al caror nivel de pregatire lasa mult de dorit!
In Craiova se intampla urmatorul fenomen: instrumentisti precum Dan Bozgan (fost concert maestru al Operei Romane Craiova, recunosut pe plan international, de altfel un subiect
controversat cu un proces pe rol la Opera Romana Craiova din care s-a dorit mazilirea lui) sau Cristina Pirlea (craioveanca, fosta angajata a Filarmonicii din Beirut) in prezent nu au un loc in una dintre cele doua orchestre – cea a Filarmonicii Oltenia sau a Operei Romane Craiova. Cei doi sunt instrumentisti de elita cu care Craiova ar trebui sa se mandreasca.
O groaza de tineri buni instrumetisti sau dirijori care s-au perindat pe la Filarmonica Oltenia, fie nu si-au gasit locul, fie au fost determinati sa plece de catre colegi superiori in functie, dar si inferiori totodata in ceea ce priveste nivelului de pregatire! Un instrumentist de exceptie de la Filarmonica Oltenia care a ales sa demisioneze de curand, din cauza stresului si a atmosferei neplacute de pe scena.
Au fost perioade in ultimii 3 ani cand intalneai pe scena Filarmonicii Oltenia ‘voluntari’ prin orchestra fara studii in domeniu, a caror ocupatie in timpul liber era cea de lautari prin diverse formatii locale. Aici poate fi o explicatie – inclinatia catre folclor a actualului manager.
Cu toate astea, au existat perioade in care nivelul profesional al majoritatii instrumentistilor era unul ridicat, exista profesionalism si respect in randul artistilor. Da, asta se intampla pe vremea d-lui Mihai Ungureanu!
Voi povesti putin mai departe despre concert-maestru. Scurta precizare pentru cititori: concert-maestru este cea mai importanta functie din orchestra. Concert-maestrul face acordajul, raspunde muzical de orchestra si comunica cu dirijorul.
Daca Opera Romana Craiova are in prezent un concert-maestru cu care se poate mandri (si un fost, pe masura!), la Filarmonica Oltenia lucrurile stau putin altfel. Desi de-a lungul timpului s-au perindat ceva concert-maestri, unii dintre ei foarte buni, a devenit o traditie ca in ultimii 10 ani trebuie sa fii alcoolic ca sa ocupi aceasta functie! Ambii concert-maestrii din prezent de la Filarmonica OLTENIA au ajuns la dezalcoolizare, la fel si doamna cu aceeasi functie dinaintea lor.
Sa se continue traditia, nu de alta! Ultima speranta este sa nu bea amandoi in acelasi timp – au mai fost cazuri cand au fost substituiti – in perioada de 10 ani cand cei doi exercitau functia de concert-maestru din postura de solisti-instrumentisti. Intre timp au fost incadrati pe functia de concert-maestru in 2018!
Unul dintre ei a absentat de la serviciu in perioada: decembrie 2019 – martie 2020 timp in care ce sa vezi: A FOST PONTAT LA SEDIU cu exceptia concediului medical (aprox. o luna din perioada in care nu a fost la sediu) cu diagnosticul‘vatamare’- in traducere: dezalcoolizare la o clinica din Bucuresti!
De ce a fost pontat in afara concediului medical? Explicatia:“nu a facut parte din distributie..!”De parca este vorba de un solist de opera sau un actor de teatru?! Fiind doi concert-maestri, traditia si conduita profesionala spun ca si in cazul compartimentelor cu doi solisti instrumentisti din orcherstra, ca unul trebuie sa presteze un concert/o saptamana si invers! Adica prin rotatie saptamanala, dar nu de 3 luni! Ce scapa din ecuatie in cazul domnului care a absentat?! Raspuns: este sotul unei doamne fost consilier PSD!
Cele relatate se afla‘in spatele cortinei’si nu ar fi posibile fara acodul conducerii – logic! ‘In fata cortinei’se regasesc si in prezent artisti de exceptie – majoritatea dintre ei, profesionisti, in ambele compartimente artistice ale institutiei, pe care ii putem asculta si aprecia la concerte.
De amintit faptul ca in anul 1947, Regele Mihai a semnat actul de nastere al Orchestrei Filarmonicii „Oltenia” prin Decret Regal. Muzica simfonica se canta la Craiova inca din 1904, cand mai multi prieteni muzicieni, au dorit sa cante pentru oamenii din oras, sub umbrela Societatii Filarmonice „Oltenia”, organizatie neguvernamentala culturala, pe atunci.
Filarmonica “Transilvania” – Cluj:
Manager
Director adjunct
Dirijor
Compartimentul Orchestra
Jurist
2 Secretari: muzical,PR
Consultant artistic
2 Referenzi
2 recuriteri
Contabil sef
3 Economisti
Expert achizitii publice
Secretar
Casier
Curier
Filarmonica Arad:
Manager
Compartimentul Orchestra
Sef birou adminstrativ
Consultant artistic
3 dirijori
Sef birou
Contabil
2 Inspectori HR
Inspector marketing
Consilier juridic
Referent
Filarmonica “Oltenia” – Craiova:
Manager
Director artistic
Compartimentul Orchestra
Compartimentul Cor
Contabil sef
Sef serviciu Juridic, HR&achizitii publice
Sef serviciu organizare si promovare evenimente
Sef serviciu administrativ
Dirijor orchestra
Dirijor cor
Maestru de cor
Solist concertist
Consultant artistic
Bibliotecar muzical
Referent artistic
Artist plastic
Analist programator
Impresar artistic
Referent organizare
Referent promovare
Consilier juridic
Referent achizitii publice
Referent resurse umane
Consilier economic
Magazonier
9 muncitori
Views: 2