Obiectivul Coalitiei de guvernare de a adopta Legea lobbyului in aceasta sesiune parlamentara, la initiativa ALDE, naste o serie de speculatii si interpretari care denatureaza sensul real al lucrurilor.
Incerc in acest editorial sa risipesc cu argumentele textului de lege indoielile si suspiciunile care au aparut din necunoastere sau din reacredinta. Si, fara patima, sa recurgem la sensurile reale asa cum transpar ele din proiectul de lege.
In primul rand titlul legii „Legea privind transparența in domeniul lobby-ului și al reprezentării intereselor” arata limpede intentia initiatorului de a aduce la vedere activitatile legate de influentarea legitima a deciziilor publice.
Orice activitate de acest fel a unei firme specializate sau care are in obiectul de activitate lobby nu poate fi desfasurata legal in absenta inscrierii respectivelor firme in Registrul national de Lobby care poate fi consultat de catre orice cetatean. Mai mult toate societatile care fac o activitate de promovare si care au un contract comercial cu un client si promoveaza interesele clientilor in fata decidentilor publici trebuie sa se inscrie in acest registru de lobby. Printre datele care vor putea fi consultate public se numara numele și datele de naștere ale lobbyiștilor, cifra de afaceri obținută din activitățile de lobby, precum și numărul de comenzi, denumirea (firma), numărul de inregistrare la registrul comerțului, sediul, o scurtă descriere a activităților profesionale sau comerciale, codul de conduită. Adica, transparenta totala.
Apoi, potrivit proiectului de lege demnitarii numiți sau aleși, funcționarii publici și personalul contractual, in măsura in care iși desfășoară activitatea in procesul de legiferare și in procesul de punere in aplicare a legislației specifice li se INTERZICE sa desfasoare, pe perioada mandatului sau a funcției deținute, activitatea de lobby-ist in domeniul său de activitate. Adica, parlamentarii, politicienii nu pot desfasura astfel de activitati.
Exista deasemenea prevederi clare ale legii care reglementeaza din start orice initiativa de lobby tocmai pentru a o canaliza de la inceput in temeiuri de legalitate. Legea spune limpede ca ”o persoană care desfășoară o activitate de lobby și de reprezentare a intereselor trebuie să prezinte misiunea sa, la primul contact cu un reprezentant public, precum și identitatea și preocupările specifice ale beneficiarului sau clientului său, respectiv ale asociației de interese”.
Celor interesati sa demareze o astfel de activitate le sunt precizate prin lege conditii clare in absenta respectarii lor fiind pasibili de consecinte legale serioase.
Lobby-istul nu are voie sa dobandească informații intr-o modalitate și o formă ilegale. El trebuie să comunice informațiile deținute pentru exercitarea activității sale cu respectarea adevărului. Să se informeze cu privire la restricțiile de activitate și la normele de incompatibilitate adoptate pentru reprezentanții publici și să respecte restricțiile respective. Să nu exercite nicio formă de presiune ilegală sau inadecvată asupra reprezentanților publici. Mai mult nu se poate solicita onorariu de succes in măsura in care activitatea de lobby urmărește incheierea contractelor cu statul sau cu o unitate administrativ-teritorială. In cazul existentei lui acest onorariu se va face venit la bugetul de stat. Adica, strictete si reguli clare.
Iata doar cateva elemente pe care am vrut sa le aduc la cunostinta opiniei publice pentru ca manipularea sa nu isi faca loc si aici.
Deputatul Ion Cupa – presedintele ALDE Dolj
Views: 0