
Azi la sediul PNL Dolj a avut loc o conferinta de presa sustinuta de Europarlamentarul PNL , Marian-Jean Marinescu si Deputatul PNL Dolj , Nicolae Giugea .
In prima parte , Marian-Jean Marinescu a prezentat situatia pactului ecologic, un subiect pe agenda Parlamentului European dar si a Comisiei Europene .
Pactul ecologic implica si o zona importanta din Romania iar Europarlamentarul PNL a explicat care este si aportul tarii noastre ..
„Am vrut sa spun cateva vorbe despre ce s-a intamplat la sesiunea de la Strasbourg ,mai ales ca sunt doua lucruri extrem de importante pentru mine dar si pentru regiunea noastra Oltenia ,sunt doua lucruri care se refera la acelasi subiect care va fi foarte important in urmatorii ani.
Este vorba despre pactul ecologic, e vorba despre lupta impotriva fraudei care se discuta acum foarte mult cu institutiile europene si a inceput sa se discute si in statele membre si va genera foarte foarte multe subiecte si mai ales schimbari in modul de abordare al investitiilor la nivel european si la nivel national. Dupa cum stiti ,Comisia a venit in decembrie foarte repede dupa opinia mea ,adica la doua saptamani trei saptamani dupa ce Comisia a fost investita .cu acea propunere pentru pactul ecologic.
Este o comunicare deci nu este un dosar legislativ ,este o comunicare prin care anunta ceea ce vrea sa faca in urmatoarea perioada. Acolo sunt foarte multe lucruri in toate domeniile bineinteles. Toate referitoare la cum Europa va lupta impotriva schimbarilor climatice. Banuiesc ca ati mai vazut tot felul de comentarii. . Este foarte important cum se abordeaza acest subiect. Din pacate eu vad ca in Parlament, in decembrie mai ales , a fost o abordare dupa parerea mea foarte populista.
E foarte usor sa vorbesti despre lupta impotriva schimbarilor climatice sa stii foarte multe spui doar ca nu sa lasi nepotilor un mediu curat. Vrei sa traim bine sa avem un aer curat, un mediu curat dar in acelasi timp si eu vreau sa las nepotilor mei un mediu curat. Vreau sa le las un loc de munca pentru ca nu stiu daca este o deosebire intre a muri de caldura sau a muri de foame de ai un loc de munca si este foarte important sa avem o abordare echilibrata ,sa facem pentru orice proiect de investitie asa cum se cere din ce in ce mai puternic un studiu de impact climatic dar in acelasi timp sa facem si un studiu de impact in ceea ce priveste competitivitatea economica si mai ales locurile de munca. In ianuarie s-au mai schimbat putin si probabil din ce in ce ne apropiem de legea care va veni , legea pentru crima care a fost anuntata de Comisie in acea comunicare si care probabil va veni undeva in jurul verii verii din ceea ce ne apropiem de lege cred ca si opiniile in Parlament se mai schimba putin probabil.
Cei care acum se duc acasa deputatii isi anunta cu foarte mare mandrie , am votat pentru micsorarea emisiilor cu 55 %. Foarte curand daca va ramane 55% si in lege vor trebui sa duca acasa si sa spuna de exemplu intr-o zona in industria siderurgica am votat 55 % dar stiti cam jumate din cei care au locuri de munca dispareti. Situatia este de acest gen,eu o spun foarte transant,am foarte multe discutii si in grupul PPE cu colegii mei si marti seara am avut o negociere de o ora cu delegatia Germaniei pe rezolutia pe care a votat-o Parlamentul. Ca urmare a acestei comunicari ,saptamana trecuta am votat la Strasbourg Parlamentul o rezolutie pe baza acelui comunicat in care sunt abordate foarte multe domenii si ce credem noi ca va trebui Comisia sa includa in lege. Sunt foarte multe lucruri ,o sa trec prin toate sa va spun doar cateva lucruri care sunt foarte importante pentru Romania. S-a incercat sa se introduca includerea cladirilor si a transportului special al transportului rutier in schema de comert cu emisii.
S-a incercat sa se propuna bineinteles ca aceasta rezolutie nu este un document legislativ este o rezolutie. Lucruri extrem de complicate sa le spunem pentru tot estul Europei ,adica incercarea de a moderniza cladirile sa se faca pe baza unei scheme de comert cu emisii la fel ca la industrie si cel mai bun exemplu este compania Oltenia de energie electrica, deci sa se introduca si la cladiri si la transportul rutier,ar fi fost o mare problema pentru noi. A fost o discutie foarte lunga in grup eu am sustinut ca nu trebuie sa mentionam acest lucru pentru ca genereaza dupa mine o noua diviziune intre Est si Vest.
Este adevarat renovarea cladirilor ar aduce o reducere de emisii extraordinar de mare pentru ca are cea mai mare cota in totalul emisiilor deci trebuie sa facem acest lucru insa printr-o alta abordare. Din pacate insa au trecut cateva lucruri care sper ca nu vor fi luate in considerare de Comisie ,chiar daca acesta este trendul adica eliminarea subventiilor pentru combustibil. in rezolutie scrie pana in 2020 chiar daca noi suntem in 2020.. Este un lucru iarasi foarte complicat pentru pentru noi cu toate ca in aceeasi rezolutie am reusit sa pastram iarasi cu foarte mare greutate mentiunea sa se considere gazul o masura tranzitorie pentru micsorarea emisiilor ceea ce pentru noi este foarte important. Stiti foarte bine ca la Rovinari la Turceni se incearca se propune lucrari carbunelui cu gaz. Deci cam astea sunt lucrurile principale din rezolutie nu este un document legislativ spun inca o data insa o asemenea rezolutie mentionata atat de Parlament cat si de Comisie in diverse alte propuneri de legislatie sau alte rezolutii.
Cert este ca este o dezbatere foarte animata dura cateodata care va dura pe o perioada de cel putin doi ani pana cand. Comisia va ramane cu toate propunerile de legi si trebuie sa fim extrem de atenti cu aceasta dezbatere. Eu am inceput sa spun la toti cei care vin si se intalnesc cu mine ca niciodata eu intotdeauna puneam bazele de Parlament insa uitandu-ma la ce majoritari se formeaza in Parlament le spun celor care vin la mine sa mearga acasa sa discute cu guvernele si sa mearga apoi sa incerce sa creioneze pozitia Guvernului respectiv in Consiliu astfel incat sa putem sa avem o abordare echilibrata cat de cat si in Parlament si in Consiliu la negocierile pentru legi pentru ca acolo vor fi cele mai importante momente. Deci aceasta rezolutie cere micsorarea emisiilor pana in 2030 adica in zece ani, pana la 55 %.
Va reamintesc ca decizia Parlamentului este de a micsora emisiile pana in 2030 cu 40 % de baza unde nu exista studii de impact pentru 50 %,cifra cea mai vehiculata dar mai ales pentru 55 % am reusit sa strecuram cu mare greutate rezolutie. O mentiune ca se va face studiu de impact nu numai climatic dar si repet economic pentru ca e nevoie de un astfel de studiu sunt convins ca nu va avea curaj Comisia Europeana sa vina fara studii de impact pentru ca ar fi foarte foarte complicat. insa toate aceste lucruri sunt extrem de serioase, vor schimba viata noastra nu numai sa spunem ca vom reduce emisiile si vom avea un mediu mai curat dar vom schimba viata noastra din alte puncte de vedere.
Este neaparat necesar sa se incerce acorduri globale pentru ca Uniunea are 9,10 % din totalul emisiilor. si daca noi facem ceva nu este suficient sa micsoram emisiile de la nivel global si celelalte zone puternic industrializate sa se faca ceea ce trebuie . Este nevoie de foarte mare atentie din partea autoritatilor pentru a nu ajunge intr-o situatie care sa produca necazuri mari cetatenilor.
Va spuneam ca in pactul ecologic in acea comunicare se vorbeste despre propunerile legislative pe care Comisia le va face prima desi saptamana trecuta la Strasbourg ,un alt element priveste direct este vorba de fonduri de tranzitie justa, bani pentru regiunile intensiv bazate pe carbon. Este foarte bine ca a venit dar este o propunere care va va fi discutata foarte mult, dupa parerea mea nu este suficient ce este acea propunere si sunt lucruri care trebuie schimbate fata de propunerea noastra de acum doi ani la care am lucrat in Comisia de Industrie si Energie cu polonezii a mai spus acest lucru de foarte multe ori. Jerzy Buzek este omul in care impreuna lucram pentru ca el este un deputat extrem de bun si de mult a spus presedintele Parlamentului European. Desi propunerea de a conduce Comisia in industrie a fost ca acest fond sa se creeze pentru regiunile dependente de carbune. Acum aceasta propunere este pentru regiunile dependente de carbon in general de emisii si nu se refera numai la aceste regiuni. Este valabila aceasta propunere pentru toate statele membre. Exista o platforma pentru regiuni bazate pe carbune care depind de carbune, pe o platforma europeana care cuprinde 17-18 regiuni ,deci nu se refera numai la acele regiuni. Este un mecanism prin care fiecare stat membru va incerca sa demonstreze ca o regiune are nevoie de aceste fonduri si comisia aproba daca poate sa limiteze sau sa nu.
Din Romania acea platforma,la inceput a fost doar Valea Jiului. Nu am inteles foarte bine de ce. Ulterior apare si Oltenia. Regiunea Sud-Vest Oltenia. Sunt convins ca autoritatile acum vor avea grija ca acele evaluari sa se faca pentru toate regiunile dar in special pentru aceste doua regiuni. Unitatea administrativa eligibila pentru a primi fonduri este cea de la nivel naser 3. Deci este un bun sistem de denumire al regiunilor. La noi acest nivel este Agentia de Dezvoltare Regionala. Deci nivelul de regiuni bazat pe agentiile de dezvoltare regionala ar trebui sa fie sud-vestul si vestul eligibila pentru acest fond. Fondul are 7,5 miliarde de euro, in regulament nu se precizeaza de unde sunt banii si se imparte comunicarea de pe site-ul Comisiei este precizat ca este peste propunerea Comisiei din mai 2013 .deci cum se spune in limbajul european bani noi stiam ca nu sunt redirectionati de la alte politici asa cum se discuta foarte mult ca va fi luat bani de la coeziune sau de la agricultura pentru ca aceste politici au fost cele mai mari insa noi e foarte important acest lucru. Va spun foarte direct pentru ca oricum propunerea Comisiei din mai 2012 nu mai este de actualitate. S-a facut deja o propunere de catre presedintia finlandeza care a fost respinsa este adevarat va veni inca un an facut acuma de presedintele Consiliului European.
Pentru prima oara se intampla acest lucru s-a schimbat putin procedura la Consiliul European dupa Consiliul Afaceri Generale . Deci suma este insuficienta, in acelasi timp faptul ca se exclude productia, combustia ,distributia gazului natural se exclude din aceasta finantare iar acesta este un lucru care va fi foarte greu de acceptat pana la urma de Parlament chiar daca repet in Parlament este o discutie extrem de complicata. Banii ar trebui sa vina ca si granturi adica fonduri nerambursabile insa un stat membru care va cere astfel de fonduri va trebui sa puna alaturi daca iau un euro din Fondul de tranzitie trebuie sa puna alaturi un euro si jumatate din Fondul de Dezvoltare Regionala. Deci obliga statele membre sa utilizeze bani europeni fonduri europene primite pe o alta formula pentru astfel de proiecte din fondul de dezvoltare regionala sau din fondul social. Ceea ce nu este dupa opinia mea corect pentru ca aceste fonduri de dezvoltare regionala si Fondul Social sunt primite pe niste formule bazate pe niste criterii care nu au nicio legatura cu dependenta unei regiuni de carbon de carbon carbon. Deci acolo sunt niste criterii bazate pe venitul brut pe cap de locuitor din regiunea respectiva. Diferenta fata de media europeana pe chiar si se ajunge la nivelul de scolarizare la nivel de saracie si asa mai departe desi aici ea va trebui sa discutam.
Este ca si cum ai nationalitate nu ai nationalizare. E bine spus ,hai sa introducem regulamentul de coeziune pentru Fondul de Dezvoltare Regionala. Alte reguli dar nu la cea legala intr un alt regulament. E adevarat ca acest regulament fondul tranzitie justa va intra in Regulamentul comun cu reguli de cheltuire a banilor pentru toate celelalte fonduri insa e vorba de reguli financiare nu e vorba de un deposit ci banii. Vad ca au aparut niste stiri. Nu am putut sa le verific si nici n am probat. S-au facut niste niste calcule dar nu am cum sa cred in ele cu niste cifre cu doua miliarde din 7,5 se pare foarte mult pentru Polonia 800 de milioane pentru Germania si 7 milioane pentru Romania. Trebuie sa vedem in primul rand. Ce se intampla exact cate regiuni vor fi acceptate in Romania ca si regiuni eligibile. in al doilea rand sa vedem daca se depun proiecte bineinteles pentru acesti bani. Asta vroiam sa va sa va spun. Concluzia este ca urmeaza o perioada foarte importanta pentru noi ca pentru Uniune dar pentru noi ca tara trebuie sa fim extrem de atenti asteptam cozi atat in Parlament dar si in Consiliul. incepand de la propunerea comisiei de lege pentru ca atunci cand se face o propunere de catre Comisie exista o perioada de consultare. Atat publica dar si institutionala statele membre si acolo trebuie insistat foarte mult sa se scoata daca exista cumva propuneri care sunt defavorabile Romaniei.
Deci toate institutiile din Romania trebuie sa fie foarte atente la absolut toate propunerile legislative ale Comisiei Europene de aici inainte. In Parlament aceste propuneri vin in momentul in care Comisia aproba deja legea in Colegiul Comisarilor bineinteles si comisarul roman trebuie sa aiba un rol important in acest in acest proces pentru ca poate bloca propunerea inainte de a fi aprobate in colegiu. Deci toti cei care sunt implicati in acest proces legislativ la nivel european trebuie sa fie extrem de atenti de acum inainte pentru ca vor veni propuneri de legi care pot sa schimbe foarte mult din viata noastra perioada urmatoare.”a declarat Europarlamentul PNL, Marian – Jean Marinescu
Views: 0