Filarmonica Oltenia Craiova desfăsoara o campanie culturala sub titlul „ Muzica Unește ”

0
584

Filarmonica Oltenia Craiova desfăsoara o campanie culturala sub titlul „ Muzica Unește ” 1Sub egida centenarului marii uniri de la 1918 Filarmonica Oltenia Craiova desfășura o campanie culturala sub titlul „ Muzica Unește ” . Aceasta campanie reunește pe parcursul stagiunii 2017 – 2018 o serie de concerte care aduc pe scena Filarmonicii cu predilecție creații ale compozitorilor romani .
Un astfel de eveniment s-a desfășurat vineri, 26 ianuarie 2018, începând cu orele ora 19:00 sub bagheta dirijorala a maestrul Giovanni Panella (Italia-Argentina) aflat la pupitrul , Orchestrei Simfonice și Coralei Academice ale Filarmonicii “ Oltenia ” Craiova maestru de cor, Pavel Şopov , un eveniment demn de o adevărată capitala culturala europeana .
Au fost interpretate publicului meloman trei lucrări în primă audiţie la Craiova acestea fiind : „Suită de dansuri românești din secolul XVIII ” de Ludovic Bács, „4 vitralii” sau („4 Church Windows”) de Ottorino Respighi şi „Stabat Mater” pentru orchestră, cor şi solişti de Licinio Refice.
Partitura a prins viață prin îndemânarea si talentul sopranei Marta Rossi (Italia-Argentina) şi a tenorului Bogdan Lupea ( București-Romania ) sub bagheta maestrului Giovanni Panella .

Filarmonica Oltenia Craiova desfăsoara o campanie culturala sub titlul „ Muzica Unește ” 2Maestrul Giovanni Panella este absolvent al Conservatoarelor “ L. Refice” din Frosinone (compoziție și dirijat coral) și “San Pietro a Majella” din Napoli (dirijat orchestră). Face parte dintre muzicienii tineri italieni cu preocupări artistice diverse: producții simfonice, camerale și de operă, dirijor și compozitor invitat pentru ansambluri corale și orchestrale în Italia și în străinătate. Giovanni Panella a fost asistentul maeștrilor Gian Luigi Zampieri și Federico Longo, în numeroase concerte simfonice sau producții de operă. A colaborat cu diverse orchestre europene, precum Orchestra Radio București, „Orchestra dell’Università degli Studi” din Milano, Orchestra de cameră „Athanor” din Roma etc. Din 2011, își desfășoară activitatea artistică în America de Sud, cu precădere în Argentina, colaborând cu orchestre importante.

 

 

Filarmonica Oltenia Craiova desfăsoara o campanie culturala sub titlul „ Muzica Unește ” 3Marta Rossi Născută în Italia, beneficiază de o solidă pregătire artistică, având studii inițiale în teatru și dans, aprofundate apoi în plan muzical – pian, chitară clasică și canto clasic (cu Daniela Valentini la Conservatorul “Licinio Refice” din Frosinone). Este și laureată în Arta și tehnica spectacolului teatral, la Universitatea “La Sapienza” din Roma, în această calitate susținând conferințe multidisciplinare despre muzică, teatru și film. Deține o bogată experiență în calitate de solistă: muzică de cameră, vocal-simfonică și de operă. A cântat în Asia, Europa și America, și în mod special în Italia natală și în Argentina, țară în care își desfășoară activitatea în prezent. De asemenea, a înregistrat muzică sacră pentru Radio Vatican.

Filarmonica Oltenia Craiova desfăsoara o campanie culturala sub titlul „ Muzica Unește ” 4Tenorul Bogdan Lupea este licențiat al Universității Naționale de Muzică București, Facultatea de Interpretare Muzicală, Secția Canto, fiind angajat ca solist vocal la două instituții muzicale bucureștene de prestigiu, precum Teatrul Național de Operetă și Musical “Ion Dacian” și Opera Comică pentru Copii. Acesta susținut numeroase concerte pe scene importante ale capitalei , cum ar fi cea a Ateneul Român, Sala “Mihail Jora” a Radiodifuziunii Române sau Teatrul Național, cât și in țară. Repertoriul său vast cuprinde roluri de operă, cum sunt Nemorino (Elixirul dragostei) și Ernesto (Don Pasquale) de Donizetti, Faust (Faust) de Gounod . De asemenea a făcut parte 4 ani din “ Corul Nihil Sine Deo „ al „ Fundatiei Cavalerii Daciei „ ce activează in continuare in cadrul bisericii Amzei din capitala sub conducerea dirijorală a Baritonului Emil Matei

 

 

***
In prima parte a spectacolului au fost prezentate lucrările
I Ludovic Bács (n. 19 ianuarie 1930, Petrila, județul Hunedoara – d. 30 iunie 2015, București) a fost un muzician maghiar din România, dirijor, compozitor, instrumentist (violă) și profesor de dirijat orchestră. Cariera sa muzicală a fost strâns legată de Societatea Română de Radiodifuziune, unde și-a desfășurat activitatea din 1957.
Lucrarea intitulata „Suită de dansuri românești din secolul al XVIII-lea a fost definitivată în septembrie 1979 și cuprinde urmatuarele lucrari :
1. „Dansul călușarilor”,
2. „Melodia cunoscutului cântec Kimpe” (Ghimpele),
3. „Bătuta”
4. „Melodii de hore (valahe)”. (Ioan Dobrinescu)
5. „ Încă o Horă ”

II Ottorino Respighi (născut la 9 iulie 1879, Bologna, Italia – a murit 18 aprilie 1936, Roma), compozitor italian care a introdus culoarea orchestrală rusă și unele dintre violențele tehnicilor armonice ale lui Richard Strauss în muzica italiană. A studiat la Liceo din Bologna și mai târziu cu Nikolay Rimsky-Korsakov la Sankt Petersburg . Respighi a fost atras de atmosfera senzuală și decadentă a Romei, descrisă de poetul Gabriele D’Annunzio, și în apartamentele celebre – Pini di Roma (Pines of Rome, 1923-24) și Fontane di Roma (Fântâni ale Romei, 1914- 16) în special – a căutat să transmită subtilitatea și culoarea imaginației poetului. Alte suite includ Vetrate di chiesa (Biserica Windows, 1927); Gli uccelli (Păsările, 1927); Feste Romane (Festivalurile Romane, 1929); și Trittico Botticelliano (Botticelli Triptych, 1927, pentru orchestra de cameră).
Avand o scriitură complexă și „adaptată” secolului XX lucarea „4 Vitralii” in original („4 Church Windows) de Ottorino Respighi evocă în splendide orchestrații și cu o mare forță dramatică evenimente religioase pictate pe ferestrele bisericilor italiene, lucrarea nu părăsește totuși clasica frumusețe a muzicii italiene, mergând pe firul marilor realizări de gen ale compozitorilor din peninsulă.

1. „Fuga în Egipt” (Molto lento ) portretizează în sonorități modale drumul Maicii Domnului cu pruncul Iisus,
2. „Arhanghelul Mihail ” ( Allegro impetuoso) este redată prin sonorități viguroase, tente pastorale ce apar si în partea a treia
3. „Dimineața Sfintei Clara” (inspirată de o legendă din secolul 13), ( Lento )
4. În ultima mișcare „ Sfantul Grigorie cel Mare ” este prezentat Papa Grigore cel Mare (590-604) binecuvântând enoriașii (o grandioasă desfășurare sonoră, cu aportul întregului aparat orchestral).

Mai puțin cunoscut în plan internațional, Licinio Refice (Licinio Refice Goffredo Clinio Elpidio) (născut la 12 februarie 1883 in localitatea Patricia și sa stins din viata la 11 septembrie 1954 (71 ani) la Rio de Janeiro) este un cleric și compozitor italian.
Acesta a studiat teologia și a fost hirotonit preot la 23 septembrie 1905. El sa putut atunci să se dedice pasiunii sale , muzica . El studiază cu Ernesto Boezi și Remigio Renzi.

Muzica sa sacră este marcată de o mare teatralitate, Messe-le sale pot fi considerate drept micro-drame reale, scrise într-un stil aproape de opera. Refice a scris patruzeci de messe în care a reînnoit convențiile genului.

A fost un remarcabil compozitor, reformator al muzicii sacre italiene din secolul XX . Conservatorul din Frosinone și Asociația Muzicală din Patrica (orașul natal) îi poartă numele. De referință rămâne și lucrarea Stabat Mater pentru soliști, cor și orchestră, versiune revăzută, datorată maestrului Giovanni Panella. Cu o scriitură complexă și „adaptată” secolului XX , lucrarea nu părăsește totuși clasica frumusețe a muzicii italiene, mergând pe firul marilor realizări de gen ale compozitorilor din peninsulă.

Views: 0

STIREA TA - Dacă esti martorul unor evenimente deosebite, fotografiaza, filmeaza si trimite-le prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.