FRAUDA FISCALA AMENINTA STATELE UNIUNII EUROPENE 1Comisia Europeana dezvaluie ca statele membre ale Uniunii Europene pierd venituri de aproape 150 de miliarde de euro, potrivit unui studiu recent.

Comisia invita statele membre sa adopte o reforma pentru reducerea fraudei in privinta TVA. Insititutia informeaza ca exista diferente intre veniturile TVA preconizate si sumele colectate si atrage atentia ca trebuie luate masuri de statele membre pentru a reforma sistemul actual de TVA.

Diferenta de TVA preconizata si cea colectata a scazut la nivelul UE la 10,5 miliarde de euro, de la 147,1 miliarde de euro, cat era in studiul precedent. Doar 22 de state membre au inregistrat scaderi ale diferentei, cele mai semnificative sunt in Bulgaria, Letonia, Cipru si Olanda. In Romania, diferenta de TVA preconizata si cea colectata a crescut, clasandu-se la coada clasamentului, alaturi de Finlanda, Regatul Unit, Irlanda, Estonia si Franta.

Comisia Europeana efectueaza anual studii despre taxa pe valoare adaugata la nivelul Uniunii Europene si informeaza ca s-au inregistrat progrese in privinta colectarii acesteia.

Impozitare
UE nu are un rol direct in colectarea impozitelor sau in stabilirea cotelor de impozitare. Valoarea impozitului pe care il platiti se stabileste la nivelul statelor membre, nu la nivel european.

Rolul UE este sa monitorizeze normele nationale in materie de impozitare, pentru a se asigura ca sunt in concordanta cu anumite obiective ale politicilor europene, precum:

-promovarea cresterii economice si a crearii de locuri de munca;
-asigurarea liberei circulatii a bunurilor, serviciilor si capitalurilor pe teritoriul UE (pe piata unica);
-garantarea faptului ca intreprinderile dintr-o tara nu dispun de un avantaj neloial fata de concurentii din alt stat;
-combaterea discriminarii consumatorilor, a lucratorilor sau a intreprinderilor din alte tari ale UE.
In plus, deciziile UE in domeniul impozitarii trebuie sa fie aprobate in mod unanim de guvernele statelor membre. Astfel se garanteaza ca sunt luate in considerare interesele fiecarei tari din UE.

Citeste si :  HALUCINANT! Loredana Chivu "ridicata" de DIICOT

TVA si accize
In cazul anumitor impozite, cum ar fi TVA-ul sau accizele la petrol, tutun si alcool, cele 28 de state membre trebuie sa accepte sa isi alinieze normele si cotele minime, pentru a evita denaturarea concurentei pe teritoriul UE.

Impozitul pe profit si impozitul pe venit
In cazul altor taxe, cum ar fi impozitul pe profit si impozitul pe venit, principalul rol al UE este sa garanteze respectarea principiilor nediscriminarii si liberei circulatii pe piata unica. Este nevoie tot mai mult de o abordare coordonata la nivelul UE pentru a ajuta statele membre sa respecte aceste principii si sa faca fata provocarilor comune, cum ar fi combaterea evaziunii fiscale.

Veniturile din impozite
UE nu se pronunta nici cu privire la modul in care statele membre decid sa cheltuiasca veniturile obtinute din impozitare. Insa, avand in vedere cresterea interdependentei dintre economiile UE, tarile care cheltuiesc prea mult si acumuleaza datorii prea mari ar putea periclita cresterea economica in tarile vecine si ar putea chiar submina stabilitatea zonei euro.

Pentru a minimiza acest risc, tarile UE incearca sa isi coordoneze indeaproape politicile economice, partial pe baza recomandarilor Comisiei. O parte din aceste recomandari se refera la politicile fiscale nationale, urmarind sa le faca mai echitabile, mai eficiente si mai favorabile cresterii.

Impozitul pe piata unica
Impozitarea intreprinderilor si a persoanelor fizice intra in responsabilitatea statelor membre. Totusi, in conformitate cu normele europene, acestea nu ar trebui sa puna bariere in calea mobilitatii in Europa. Persoanele care se stabilesc in alta tara din UE sau societatile care investesc la nivel transfrontalier pot fi nevoite sa plateasca impozite in cel putin doua tari sau se pot confrunta cu proceduri administrative complicate.

Majoritatea tarilor UE au incheiat tratate menite sa elimine dubla impunere, dar acestea nu pot acoperi toate impozitele sau toate situatiile transfrontaliere. Uneori, s-ar putea chiar sa nu fie aplicate in mod eficient in practica. De aceea, Comisia actioneaza pe mai multe cai pentru a rezolva aceste probleme. Ele merg de la a propune solutii coordonate guvernelor pana la introducerea unor actiuni in justitie, daca este vorba despre discriminare sau incalcarea legislatiei UE.

Citeste si :  PNL spune NU noilor taxe PSD pentru parcarea in oras!

Impozitarea standardizata a bunurilor si serviciilor
Pe piata europeana unica, bunurile si serviciile pot fi comercializate liber, in afara granitelor nationale. Pentru a le usura viata intreprinderilor si pentru a evita denaturarea concurentei dintre ele, tarile UE au convenit sa isi alinieze normele in materie de impozitare a bunurilor si serviciilor.

Prin urmare, s-au fixat cote minime pentru TVA si accize si s-au elaborat norme privind aplicarea acestora. Daca doresc, guvernele sunt libere sa aplice cote mai mari.

Comisia lucreaza in prezent la reforma sistemului de TVA al UE, astfel incat colectarea de venituri la bugetele nationale sa se realizeze intr-un mod mai simplu, mai eficient si mai putin vulnerabil la frauda.

Legislatia fiscala a unei tari nu ar trebui sa permita sustragerea de la plata impozitelor in alt stat membru. Avand in vedere natura transfrontaliera a evaziunii si fraudei fiscale, o actiune la nivelul UE este esentiala.

In ultimii ani, s-au inregistrat progrese semnificative. UE are acum un plan de actiune si a elaborat sau este pe cale sa elaboreze mai multe initiative – de exemplu, norme privind schimbul de informatii intre tarile UE si un mecanism de reactie rapida pentru combaterea fraudei in materie de TVA.

Citeste si :  Opreste frauda pe 26 mai !

UE acorda o atentie speciala si impozitarii echitabile a intreprinderilor. Lacunele existente la nivelul sistemelor fiscale le permit intreprinderilor sa se implice in „planificarea fiscala agresiva”, pentru a plati impozite cat mai mici. Coordonarea stransa si schimbul de informatii intre administratiile fiscale isi propun sa impiedice acest lucru.

Guvernele statelor membre trebuie sa se asigure, de asemenea, ca regimurile fiscale aplicate intreprinderilor sunt deschise si corecte si concepute in asa fel incat sa nu atraga in mod incorect firmele, in detrimentul altor tari din UE, sau sa erodeze baza de impozitare a acestora din urma. In acest scop, ele au semnat un cod de conduita prin care se angajeaza sa nu apeleze la astfel de practici.

Taxa pe tranzactiile financiare
Unsprezece tari ale UE sunt in curs de elaborare a unui sistem comun de taxare a tranzactiilor financiare, ca modalitate de a garanta ca sectorul financiar contribuie in mod echitabil la costurile recesiunii pe care, in mare parte, a si provocat-o (si in urma careia a primit sume substantiale sub forma de ajutor de stat).

Aceste planuri sunt concepute pentru a genera venituri semnificative, in ciuda marii mobilitati internationale a tranzactiilor financiare.

Lasa un comentariu aici !
Conținutul website-ului Jurnal de Craiova este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către Jurnal de Craiova sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor Jurnal de Craiova, vă rugăm să ne contactați folosind formularul Contact.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.