Presedintele Romaniei, domnul Klaus Iohannis, a trimis Curtii Constitutionale, luni, 7 mai a.c., o sesizare de neconstitutionalitate asupra Legii privind aprobarea Programului de sustinere pentru activitatea de reproductie, incubatie si de crestere in sectorul avicol.
La data de 28 aprilie 2018, Parlamentul a transmis Presedintelui Romaniei, spre promulgare, Legea privind aprobarea Programului de sustinere pentru activitatea de reproductie, incubatie si de crestere in sectorul avicol. Prin continutul normativ, consideram ca legea mentionata incalca prevederile art. 1 alin. (5), ale art. 135, precum si pe cele ale art. 148 alin. (2) si (4) din Constitutie, pentru motivele expuse in cele ce urmeaza
Art. 20 din legea dedusa controlului de constitutionalitate prevede urmatoarele: „(1) Schema de ajutor de stat prevazuta in prezenta lege se notifica la Comisia Europeana de catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale. (2) In situatia in care decizia Comisiei Europene de acordare a ajutorului de stat contine prevederi noi sau diferite fata de schema notificata, prevederile schemei de ajutor de stat se completeaza si/sau se modifica in mod corespunzator.”
In domeniul ajutorului de stat si al concurentei, Comisia Europeana este singura institutie care decide asupra compatibilitatii masurii cu normele Uniunii Europene incidente. Cadrul normativ privind acordarea ajutoarelor de stat este stabilit in art. 107-109 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene (TFUE). Astfel, potrivit art. 107 alin. (1) din TFUE, cu exceptia derogarilor prevazute de tratate, sunt incompatibile cu piata interna ajutoarele acordate de state sau prin intermediul resurselor de stat, sub orice forma, care denatureaza sau ameninta sa denatureze concurenta prin favorizarea anumitor intreprinderi sau a producerii anumitor bunuri, in masura in care acestea afecteaza schimburile comerciale dintre statele membre. Conform art. 108 alin. (3) si (4) din TFUE, Comisia este informata in timp util pentru a-si prezenta observatiile cu privire la proiectele care urmaresc sa instituie sau sa modifice ajutoarele. Inainte de pronuntarea unei decizii finale, statul membru in cauza nu poate pune in aplicare masurile preconizate. Prin urmare, potrivit Tratatului privind Functionarea Uniunii Europene, orice masuri de ajutor de stat sunt supuse obligatiei de notificare si de obtinere a autorizarii din partea Comisiei Europene, iar aceste masuri nu pot fi puse in aplicare de catre statele membre inainte de pronuntarea de catre Comisie a unei decizii definitive.
Asadar, art. 108 alin. (3) din TFUE precizeaza expres ca inainte de pronuntarea unei decizii finale de catre Comisie, statul membru ce ar dori sa instituie un ajutor de stat nu poate pune in aplicare masurile preconizate. Or, simpla notificare a Comisiei Europene cu o schema de ajutor de stat, asa cum se prevede la art. 20 alin. (1) din legea criticata nu echivaleaza cu incuviintarea ei de catre Comisie.
Prin contradictia cu aceasta norma interpusa celei de referinta constitutionala, intregul act normativ dedus controlului de constitutionalitate incalca art. 148 alin. (2) si (4) din Constitutie. Asa cum a aratat Curtea Constitutionala in Decizia nr. 668/2011: „ (…) folosirea unei norme de drept european in cadrul controlului de constitutionalitate ca norma interpusa celei de referinta implica, in temeiul art. 148 alin. (2) si (4) din Constitutie, o conditionalitate cumulativa: pe de o parte, aceasta norma sa fie suficient de clara, precisa si neechivoca prin ea insasi sau intelesul acesteia sa fi fost stabilit in mod clar, precis si neechivoc de Curtea de Justitie a Uniunii Europene si, pe de alta parte, norma trebuie sa se circumscrie unui anumit nivel de relevanta constitutionala, astfel incat continutul sau normativ sa sustina posibila incalcare de catre legea nationala a Constitutiei – unica norma directa de referinta in cadrul controlului de constitutionalitate.”
Potrivit art. 135 din Constitutie, economia Romaniei este o economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta, iar statul trebuie sa asigure libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie. Astfel, rezulta ca prevederile TFUE mentionate mai sus, ce trimit la randul lor la reguli concurentiale ce vizeaza incompatibilitatea cu piata interna a oricaror practici concertate care pot afecta comertul dintre statele membre si care au ca obiect sau efect impiedicarea, restrangerea sau denaturarea concurentei in cadrul pietei interne au o relevanta constitutionala, prin indeplinirea dublei conditionalitati, in sensul stabilit de Curte prin Decizia nr. 64/2015.
In dreptul intern ajutorul de stat este reglementat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, ce a fost adoptata in scopul reglementarii procedurilor nationale in materia ajutorului de stat, in vederea aplicarii prevederilor art. 106-109 din TFUE. Potrivit art. 3 alin. (1) si (2) din O.U.G. nr. 77/2014: „(1) Cu exceptia cazului in care se prevede altfel in regulamentele Uniunii Europene adoptate in temeiul art. 108 din TFUE sau in temeiul altor dispozitii relevante din acesta, orice intentie de instituire a unei masuri de ajutor de stat nou se notifica Comisiei Europene. (2) Ajutorul de stat nou, supus obligatiei de notificare, poate fi adoptat si acordat numai dupa autorizarea acestuia de catre Comisia Europeana sau dupa ce acesta este considerat a fi fost autorizat in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (6) din Regulamentul (CE) nr. 659/1999. ”
Mai mult, in forma initiala, legea criticata preciza expres faptul ca „Schema de ajutor de stat prevazuta de prezenta lege se implementeaza dupa primirea deciziei Comisiei Europene de acordare a ajutorului de stat”. Insa, in urma reexaminarii aceasta dispozitie a fost eliminata. In absenta unui termen expres in cuprinsul legii criticate, care sa asigure primirea deciziei Comisiei Europene, legea va intra in vigoare conform art. 78 din Constituite si, pe cale de consecinta, ajutorul de stat ar urma sa fie implementat anterior primirii deciziei Comisiei Europene de acordare a ajutorului de stat. Aceasta solutie legislativa contravine art. 148 alin. (2) si (4) din Constitutia Romaniei, prin raportare la prevederile obligatorii ale dreptului Uniunii Europene relevante in materia ajutoarelor de stat (art. 107-109 din TFUE) si care beneficiaza de prioritate de aplicare fata de cele din legislatia interna.
In consecinta, din ansamblul normelor europene si interne rezulta ca masurile ce constituie ajutor de stat pot fi adoptate si acordate numai sub conditia autorizarii de catre Comisia Europeana. Drept urmare, adoptarea unei legi care sa acorde ajutor de stat cu nesocotirea acestor norme este de natura sa incalce nu numai prevederile art. 148 alin. (2) si (4), dar si pe cele ale art. 1 alin. (5) din Constitutie, in componenta sa privind principiul legalitatii si principiul securitatii raporturilor juridice. In acest sens, Curtea Constitutionala a precizat in Decizia nr. 64/2015, „Nepunerea de acord a dispozitiilor [legale] cu actele obligatorii ale Uniunii Europene cu relevanta constitutionala […] constituie eo ipso o incalcare a prevederilor art. 148 alin. (4) din Constitutie, intrucat legiuitorul a permis ca raporturile juridice […] sa fie guvernate de dispozitii nationale, derobandu-se de obligatia sa constitutionala de […] a pune de acord in mod permanent si continuu legislatia nationala infraconstitutionala cu actele obligatorii ale Uniunii Europene.”
Views: 0