Subiectul privind parcarile de resedinta cu plata nu este nou. Nici un craiovean inca nu intelege de ce este nevoie de aceasta schimbare. Ce se aduce bun in viata craioveanului trasarea unor linii albe in vecinatatea blocului contra unei taxe? Care este serviciul suplimentar oferit de P.M.C.?
Sa nu fiu inteles gresit. Nu sustin ca un oras modern nu trebuie sa beneficieze de un sistem de plata pentru parcari, insa, asa cum ne-a obisnuit administratia romaneasca de prea mult timp, cu usurinta recunoastem tiparul, mai intai sunt instituite reguli si taxe, iar mai apoi sunt impovizate ceva solutii.
Ca cetatenii sunt beneficiarii unor servicii publice este de la sine inteles. Ca P.M.C. ar fi trebuit sa fi stabilit inaintea luarii unei astfel de hotarari o strategie pentru tot ceea ce inseamna trafic si parcari in Craiova este mai mult decat de bun simt. Ca era normal ca P.M.C. sa construiasca mai intai parcari subterane/supraterane sau sa ofere masuri alternative si de calitate in privinta traficului, nu cred ca mai incape indoiala.
P.M.C. s-a multumit cu identificarea si trasarea locurilor de parcare. In schimb, la momentul la care s-a votat HCL 73/2019 care a modificat Regulamentul privind aplicarea taxei pentru parcarea autovehiculelor pe domeniul public ce reglementeaza parcarea de resedinta cu plata, nu erau identificate si cadastrate locurile de parcare, motiv suplimentar sa ma minunez cum sunt instituite un nou sistem si taxe suplimentare in conditiile in care nu cunosti exact despre ceea ce este vorba? P.M.C. s-a abtinut sa comunice datele statistice, desi cifrele vehiculate sunt: 29.000 locuri de parcare la 140.000 de autovehicule.
Parcarile de resedinta cu plata se inscriu in acelasi registru al masurilor care nu rezolva problemele craiovenilor, ci, dimpotriva, creeaza altele si mai complicate.
Doua aspecte de legalitate punctez, care tradeaza graba cu care alesii locali trateaza problemele craiovenilor. Prima, introducerea parcarilor de resedinta cu plata nu a fost pusa in dezbatere publica. A doua, discriminarea creata intre craiovenii, persoane fizice, care au in proprietate sau folosinta autoturismele, fata de ceilalti craioveni care sunt asociati, administratori si au achizitionat autorurismele pe societate.
Parcarile rezidentiale cu plata nu au fost in dezbatere publica, ci doar forma initiala a Proiectului de modificare a Regulamentului postat pe site-ul institutiei pe 27 aprilie 2018, dar care nu facea referire la acest tip de parcari, fiind incalcate dispozitiile Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica. Ca asa stau lucrurile rezulta si de pe pagina web a P.M.C., sectiunea Transparenta decizionala, dar o recunoaste onest chiar primarul (a se vedea pagina 59 din procesul verbal de sedinta din 28.02.2019).
Discriminarea este evidenta, iar solutia este departe de a rezolva una din problemele reale, anume numarul mare de autovehicule speciale, furgonete etc. parcate mai tot timpul in zonele in care sunt zone rezidentiale. Solutia propusa de Regulament nu ajuta cu nimic in conditiile in care art. 51 prevede ca se atribuie loc de parcare numai pentru autovehiculele din categoria M1 (cel mult 8 locuri asezate in plus fata de locul asezat al conducatorului auto) si N1 (vehicule avand o masa maxima care nu depaseste 3,5 tone). Asadar, acestea pot fi parcate in continuare in Craiova, printre blocuri, desi solutia parcarilor speciale amenajate la periferia municipiului pare cu mult mai rezonabila.
Ciudat este ca Regulamentul permite parcarea unei dubite sau al unui alt autoturism special, dar interzice parcarea autoturismelor detinute de craioveni in calitate de asociati/administratori ai societatilor cu sediul/punctul de lucru in imobilele respective.
Cu alte cuvinte, legislatia imi permite sa am sediul social chiar intr-un apartament, sa cumpar un autoturism pe respectiva societate in care sunt asociat unic, dar nu pot sa solicit sau sa particip la licitatia unui loc de parcare. De ce? Simplu, art. 45 prevede expres ca solicitantul este persoana fizica – proprietar sau utilizator in baza unui contract de leasing financiar sau operational, iar art. 49 stabileste ca pentru a putea dobandi autorizatia, solicitantul persoana fizica trebuie sa indeplineasca anumite conditii. Asadar, persoanele juridice sunt excluse.
Discriminarea este cu atat mai clara in conditiile in care exista comercianti persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale, profesionisti care desfasoara activitati comerciale. Persoanele juridice sunt discriminate in conditiile in care si acestea au vocatia de a avea drepturi fundamentale. Drepturi fundamentale au si craiovenii care sunt asociati sau administratorii societatilor cu sediul in Craiova si care platesc taxele la P.M.C.
Nu mai spun ca Regulamentul creeaza dificultati chiar si pentru chiriasii persoane fizice care pentru a dobandi un loc de parcare trebuie sa-si stabileasca domiciliul sau rezidenta in acel imobil.
Curios este ca alte autoritati locale din tara, date chiar ca exemplu de P.M.C., au sesizat greselile si au modificat propriile regulamente. Dau un singur exemplu, din motive ce tin de spatiu editorial, anume Primaria Sectorului 3 Bucuresti, care prin Hotararea privind modificarea si completarea Regulamentului referitor la licitatia/atribuirea locurilor din parcarile de resedinta de pe raza sectorului 3 al Municipiului Bucuresti, aprobat prin HCLS 3 nr. 16/29.01.2018, modificat prin HCLS3 nr.175 din 28.03.2019 care la art. 2 lit a) defineste Parcaj de resedinta – se intelege orice spatiu care este aferent imobilelor cu destinatia de locuinta care poate fi atribuit spre folosinta utilizatorilor persoane fizice si/sau juridice care locuiesc in acestea si/sau care fac dovada ca au domiciliul/resedinta/sediu social sau punct de lucru, iar in art. 3 alin. 1 este stabilita regula generala de atribuire a parcarilor de resedinta libere, anume atribuirea a cate unui loc de parcare pentru fiecare adresa de domiciliu/ resedinta/ sediu social sau punct de lucru, fiind mentionat ca pentru persoanele juridice solicitante trebuie sa faca dovada ca au sediu social sau punctul de lucru stabilit pe raza Sectorului 3 al Municipiului Bucuresti.
In concluzie, legea trebuie sa respecte drepturile tuturor persoanelor fizice sau juridice din Craiova, iar P.M.C. trebuie sa depaseasca etapa in care nu propune alternative si proiecte pe termen lung si sa nu se multumeasca cu cresterea veniturilor pentru bugetul local cu peste 10 milioane lei vopsind spatiile de parcare. Primaria Craiova trebuie sa-si respecte proprii locuitori, altfel, Craiova devine un oras din ce in ce mai trist.
av. Lucian Bernd Sauleanu
Views: 0