MARIAN JEAN MARINESCU , Europarlamentar PNL : Oltenia nu se poate redresa economic, daca nu va avea un ajutor substantial!

0
469

A fost o activitate intensa in prima jumatate a lunii decembrie in Parlamentul European de la Strasbourg. Se negociaza extrem de dur unul dintre cele mai sensibile acorduri ce ar putea schimba fundamental Europa. Acordul GREEN DEAL este de fapt un plan de lupta impotriva schimbarilor climatice. Unul dintre negociatori cu expertiza este europarlamentarul PNL Marian Jean Marinescu, care are solutii ce pot dezvolta transportul pe Dunare.

S-a discutat si s-a negociat intens saptamana trecuta in Parlamentul European de la Strasbourg! Este vorba de deja celebrul acord GREEN DEAL, un plan istoric de lupta impotriva schimbarilor climatice. Prin acest acord, Uniunea Europeana incearca sa transfere circa 75 % din transportul rutier de marfuri in zonele navala si feroviara. Doar ca un astfel de acord ar putea lovi dur in statele membre din Europa de Est, printre care si Romania. Nu exista o pregatire suficienta pentru a primi acest soc, iar, cel putin in cazul Romaniei, putem vorbi de o nevoie prealabila de dezvoltare a infrastructurilor de transfort fluvial si feroviar. Printre negociatorii implicati in proiectarea acestui acord verde se numara si europarlamentarul PPE Marian Jean Marinescu. Experimentatul europarlamentar a acordat un interviu chiar in biroul sau din Parlamentul European de la Strasbourg.

„In momentul in care vrei sa ridici de la 40 la 50 nivelul de reducere a emisiilor, pana in anul 2030, trebuie sa ai un studiu de impact care sa spuna exact ce ai de facut. L-am intrebat de unde bani pentru acest acord. Statele europene vor contribui mai mult la bugetul european sau vor fi preluati bani de la alte capitole bugetare, de obicei coeziune si agricultura? L-am intrebat pe domnul Timmermans, dar nu mi-a raspuns. L-am invitat la discutiile grupului PPE din Comisia de Transporturi. Fondul GREEN DEAL este de 100 de miliarde de euro, dar nu e foarte clar cum se vor strange acesti bani. Ceea ce s-a spus pana acum este doar o comunicare, urmeaza legi foarte clar stabilite.
Regiunea Oltenia nu se poate redresa economic, daca nu va avea un ajutor substantial, asta este evident! Complexul Energetic OLTENIA trebuie sa existe in continuare, fara discutie, nu poti sa lasi alimentarea cu energia a tarii fara o sursa de rezerva. Poti sa ajungi la suta la suta surse regenerabile, iar aici luam in calcul si energia obtinuta nuclear, dar ai nevoie de o solutie de rezerva. In GREEN DEAL si un plan de investitii. Este un fond de tranzitie, dar si un plan de investitii pentru o Europa sustenabila. Pentru realizarea acestor planuri, nevoia de investitii poate ajunge la 260 de miliarde de euro si se bazeaza foarte mult si pe bugetele statelor membre, dar si pe investitii private”, a declarat europarlamentarul Marian Jean Marinescu din biroul de la Strasbourg.

Marian Jean Marinescu: „Statele membre sa contribuie financiar in mod egal pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe Dunare!”

„In cadrul grupului PPE din Comisia TRAN, am introdus la rezolutia pe GREN DEAL o linie prin care cer o coordonare a investitiilor pe Dunare. Daca un stat riveran Dunarii nu investeste, se blocheaza totul. Am avut probleme cu Bulgaria, de asemenea Ungaria are un canal care ocoleste Budapesta in care nu vrea sa investeasca. Nu mai putem astepta de la fiecare stat membru sa faca ceva doar daca vrea! Daca vrem sa contribuim la micsorarea emisiilor cu caile navale fluviale, trebuie sa iasa de la Comisie o reglementare prin care statele memebre sunt obligate sa puna banii la acest obiectiv. Si asta voi cere de acum inainte! Daca rezolvam acest lucru, ne putem gandi ca se va rezolva transportul pe Dunare. Se pot gasi solutii dar numai cu investitii”, a explicat Marian Jean Marinescu.

Europarlamentarii romanii trebuie sa fie atenti, insa, nu numai la efectele adverse ale GREEN DEAL, ci si la propunerile oarecum bizare de buget al Finlandei, tara care detine presedintia rotativa a Consiliului Uniunii Europene.

Calendarul strict propus de Acordul Verde European se refera la renuntarea la pesticide, stoparea desfrisarilor si politica de impadurire, trecerea la carburanti nepoluanti, curatarea aerului si a solului. Pentru atingerea acestor tinte ambitioase Comisia Europeana ar avea nevoie de 100 de miliarde de euro, pe care nu stie inca de unde ii va lua.

DOCUMENTUL „Green Deal”, strategia cu impact major asupra economiei in toate statele membre

Comisia Europeana a prezentat miercuri, 11 decembrie 2019, documentul strategic ”The European Green Deal”, o comunicare ce stabileste cele mai ambitioase tinte anti-poluare din istorie. Documentul arata ca executivul european vrea ca UE sa devina pana in 2050 neutra din punct de vedere al gazelor cu efect de sera. Comisia vrea ca pana in 2050 cresterea economica sa fie decuplata de utilizarea resurselor naturale.

Comunicarea Comisiei Europene este un document fara putere de lege, dar ea se adreseaza celorlalte institutii-cheie din UE si va pune o presiune majora pe arhitectura de putere si pe dezvoltarea economica in intreaga Europa.

Green Deal este politica centrala a mandatului Ursulei von der Leyen si e facuta publica la doar 11 zile de la preluarea efectiva a mandatului.

Principalele tinte din strategia Green Deal:

– Transformarea UE intr-un bloc cu emisii nete zero de gaze de sera pana in 2050;

– Sectorul Transporturi trebuie sa-si reduca cu 90% emisiile de gaze pana in 2050.

– Comisia Europeana va propune pana in martie 2020 prima Lege Europeana a Climatului

– Pana in vara anului 2020, Comisia Europeana va prezenta un plan de impact legat de reducerea cu 50% a emisiilor de gaze de sera pana in 2030 in comparatie cu 1990

– Comisia Europeana va propune schimbarea Directivei Energy Taxation cu focus pe problemele de mediu si va cere Parlamentului European si Consiliului UE sa modifice legislatia necesara cu majoritate calificata in loc de unanimitate

– taxarea importurilor de bunuri din tari non-UE care au tinte de mediu mai putin ambitioase decat cele din UE (”carbon border adjustment mechanism”)

– diminuarea utilizarii energiei bazate pe hidrocarburi (mai ales carbune) si utilizarea energiei regenerabile, plus interconectarea si digitalizarea totale in piata energiei

– Comisia Europeana va incuraja proiecte de eficientizare a consumului domestic de energie

– In martie 2020, Comisia va adopta o Strategie Industriala a UE pentru a adresa provocarile de mediu si ale digitalizarii.

– Pana in 2030, toate ambalajele din EU trebuie sa fie refolosibile sau reciclabile

– statele membre trebuie sa demareze ”un val de renovari” ale cladirilor publice sau private pentru a reduce cantitatea necesara de energie pentru incalzire

– Transportul multimodal va fi finantat strategic

– subventiile pentru transportul pe baza de combusitibil fosili (aviatie, maritim) vor fi eliminate

– Comisia Europeana va propune noi standarde de mediu pentru automobile pentru a scadea poluarea oraselor

– Un plan strategic in agricultura va avea ca scop reducerea ”semnificativa” a utilizarii pesticidelor, fertilizatorilor si antibioticelor in agricultura

– Comisia Europeana va prezenta pana in martie 2020 o strategie privind biodiversitatea, care va contine propuneri pentru ”inverzirea” oraselor si va furniza statelor membre fonduri in aceasta directie

– Padurile si sectorul forestier vor fi vizate de o noua strategie a Comisiei Europene pentru a stopa taierile care afecteaza echilibrele de mediu

– Comisia Europeana estimeaza ca pentru atingerea tintelor de mediu pana in 2030 e nevoie de 260 de miliarde de euro investiti anual. Comisia va prezenta un Plan de Investitii sustenabile pentru a veni in ajutorul nevoii de finantare

– Bugetul UE: Comisia a propus o tinta de 25% din bugetul UE pentru protejarea mediului

– Riscurile climatice si de mediu vor fi integrate in sistemul financiar.

STIREA TA - Dacă esti martorul unor evenimente deosebite, fotografiaza, filmeaza si trimite-le prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.