Secretarul General PNL , Robert Sighiartău are un articol pe pagina personala in care explica situatia in care ne aflam si ce sansa are Romania ..
„Pentru că avem o oportunitate istorică: 80 miliarde euro pentru dezvoltarea României și investiții în anii ce vin. Pentru că am rupt zăgazurile neputinței și, în acest an, în ciuda crizei, am arătat deja că se poate. Și pentru că, după 6 decembrie, avem patru ani fără alegeri, în care un guvern liberal cu o majoritate solidă se poate concentra pe infrastructura acestei țări.
La o emisiune recentă la care am participat, jurnalistul și-a arătat rezerva față de angajamentul PNL privind realizarea a 660 km de autostradă și a 320 km de drum expres. Un scepticism firesc, având în vedere atâtea promisiuni neonorate făcute de partide în trecut.
Eu vă spun de ce acum se poate. Se poate în primul rând pentru că România are, într-adevăr, o oportunitate de finanțare cu care nu s-a mai întâlnit vreodată. Pandemia a lovit grav economiile europene. Uniunea Europeană a adoptat o strategie agresivă de relansare post-COVID și de creștere a rezistenței la astfel de crize. Bugetul multianual a fost mărit semnificativ. I-a fost adăugat un mecanism financiar de redresare economică și reziliență. Cele 80 miliarde euro despre care tot vorbim vin în România pe aceste două componente – bugetul 2021-2027 și mecanismul de redresare și reziliență, ambele menite să relanseze și să întărească economiile europene post-pandemie. Și chiar în aceste zile vedem avantajele apartenenței la acest club. Întrezărim și începutul stăpânirii crizei sanitare: vom avea acces rapid și sigur, ca oricare alt stat membru, la vaccinurile achiziționate de Comisie în numele Uniunii Europene.
Se poate și pentru că vom fi obligați să construim rapid. Veți vedea, de exemplu, că cele peste 30 miliarde euro alocate pentru redresare și reziliență, au termene foarte strânse de aprobare a proiectelor, de semnare a contractelor și de implementare. În următorii patru, maximum cinci ani, proiectele trebuie să fie implementate. Suntem obligați să o facem, altfel pierdem banii.
Apoi, dacă ne uităm pe sumele alocate și pe termenele de finalizare, este limpede că trebuie să dublăm, chiar să triplăm capacitatea de absorbție și implementare. Ne-am pregătit pentru asta. Modest și eficace, ministrul Marcel Boloș, ardeleanul profesionist al fondurilor europene din Guvernul Orban, a avansat încă din vară reformele necesare. Dar aceasta este partea tehnică, aridă a argumentului meu. Puteți sări peste ea, citi restul și reveni apoi, căci este importantă. Iată un sumar în patru puncte:
• În primul rând – descentralizarea deciziei. Cele opt ADR-uri au devenit autorități de management. Decizia se ia la nivel regional, nu la București: scade timpul de aprobare a proiectelor, crește viteza decontării lucrărilor, evităm blocajele inerente concentrării tuturor proiectelor din țară într-un singur punct.
• Apoi – descentralizarea implementării. Proiectele mari de infrastructură nu mai sunt „monopolul” companiei de autostrăzi. Autoritățile locale puternice își pot asuma de acum proiecte importante. Au și făcut-o. Chiar luna trecută, Bihorul și Aradul și-au asumat drumul expres Arad-Oradea și au și preluat proiectul de la CNAIR.
• Tot în vară, am facilitat accesul la finanțare europeană al proiectelor de infrastructură realizate în parteneriat între autoritățile locale, între orașele și comunele aparținătoare.
• Ne-am inspirat și din experiența poloneză și am avansat fondurile necesare pregătirii documentației tehnice (de ex.: studii de fezabilitate) a proiectelor de infrastructură.”
Continuarea acestui material este pe pagina Secretarului General PNL – Robert Sighiartău
Views: 0