Reprezentantii Presedintiei romane a Consiliului si ai Parlamentului European au ajuns, marti, la un acord informal cu privire la un regulament care va spori securitatea cartilor de identitate ale cetatenilor UE si a documentelor de sedere eliberate acestora si membrilor familiilor care nu sunt cetateni ai UE, acesta urmand sa fie transmis reprezentantilor permanenti la UE, spre confirmare in numele Consiliului, informeaza Ministerul Afacerilor Interne.
Potrivit unui comunicat transmis marti de MAI, noile norme propuse vor imbunatati securitatea acestor documente prin introducerea unor standarde minime, atat pentru informatiile continute, cat si pentru elementele de securitate comune tuturor statelor membre care le emit.
„Securitatea pe intreg teritoriul UE nu poate fi realizata decat prin asigurarea securitatii in fiecare stat membru. Noile norme privind standardele de securitate pentru documentele de identitate ne vor permite sa depistam mai usor cazurile de fraudare a documentelor si de furt de identitate, ingreunand actiunile teroristilor si infractorilor si facilitand totodata libera circulatie a calatorilor de buna-credinta”, a transmis ministrul afacerilor interne, Carmen Daniela Dan.
Conform noilor norme propuse, vor fi impuse standarde de securitate pentru cartile de identitate, acestea urmand sa aiba forma unui card de credit.
„In temeiul noilor norme propuse, cartile de identitate vor trebui produse in format uniform de card de credit (ID-1), sa includa o zona de citire optica si sa respecte standardele minime de securitate stabilite de OACI (Organizatia Aviatiei Civile Internationale). Acestea vor trebui, de asemenea, sa includa o fotografie si doua amprente digitale ale titularului, stocate in format digital, pe un cip fara contact. Cartile de identitate vor indica codul de tara al statului membru emitent, in interiorul unui steag al UE. Cartile de identitate vor avea o perioada minima de valabilitate de 5 ani si o perioada maxima de valabilitate de 10 ani. Statele membre pot elibera carti de identitate cu o perioada de valabilitate mai lunga persoanelor cu varsta peste 70 de ani. In cazul in care se emit carti de identitate pentru minori, acestea pot avea o perioada de valabilitate mai mica de 5 ani”, precizeaza sursa citata.
Ministerul Afacerilor Interne are deja un proiect prin care sa adapteze legislatia nationala la cerintele europene.
„In noile carti de identitate ale cetatenilor romani vor fi introduse elemente de siguranta in plus fata de cele actuale in scopul de a facilita calatoria in afara tarii, dar si pentru a facilita accesul la anumite sisteme informatice ale unor institutii publice. De asemenea, dupa modificarea legislatiei vor putea fi eliberate carti de identitate si pentru minorii cu varste sub 14 ani, la solicitarea parintilor sau a reprezentantilor legali”, a aratat MAI.
Mandatul de negociere prevede ca noile norme vor intra in vigoare la doi ani de la adoptare, aceasta insemnand ca pana la data respectiva toate documentele noi eliberate trebuie sa indeplineasca noile criterii.
In general, cartile de identitate existente care nu indeplinesc cerintele nu vor mai fi valabile la 10 ani de la data aplicarii noilor norme sau la expirarea lor, oricare dintre acestea survine mai intai. Cartile de identitate eliberate cetatenilor cu varsta de peste 70 de ani vor ramane valabile pana la expirarea lor, cu conditia ca acestea sa indeplineasca standardele de securitate si sa aiba o zona de citire optica.
Cardurile cel mai putin sigure, care nu indeplinesc standardele minime de securitate sau nu au o zona de citire optica vor expira in termen de cinci ani.
„Noile norme propuse includ garantii solide privind protectia datelor, pentru a asigura faptul ca informatiile colectate nu ajung la persoanele nepotrivite. Mai exact, autoritatile nationale vor trebui sa asigure securitatea cipului fara contact si a datelor stocate in acesta, astfel incat cipul sa nu poata fi piratat sau accesat fara permisiune. In plus, noile norme se refera doar la securitatea informatiilor care vor fi stocate in cartile de identitate. Acestea nu constituie temei juridic pentru crearea unei noi baze de date la nivel national sau la nivelul UE, aceasta fiind o chestiune care tine de legislatia nationala, care trebuie sa fie in deplina conformitate cu normele privind protectia datelor”, a precizat MAI.
Normele propuse includ, de asemenea, un set minim de informatii care urmeaza sa fie incluse in documentele de sedere eliberate cetatenilor UE si armonizeaza formatul si alte specificatii privind permisele de sedere eliberate membrilor familiilor cetatenilor UE care nu sunt cetateni ai UE.
Potrivit sursei citate, in ultimii ani, au fost introduse standarde de securitate comune ale UE pentru documentele de identitate si de calatorie, inclusiv pasapoarte, vize si permise de sedere eliberate resortisantilor tarilor terte. Cu toate acestea, in temeiul normelor existente, nivelul de securitate al cartilor de identitate nationale si al documentelor de sedere eliberate cetatenilor UE si membrilor familiilor acestora este foarte variabil, ceea ce creste riscul de fraudare a documentelor.
Noile norme sunt incluse intr-un proiect de regulament, propus de Comisie la 17 aprilie 2018.
Normele propuse nu impun statelor membre introducerea de carti de identitate sau documente de sedere in cazul in care acestea nu sunt prevazute in legislatia nationala.
Views: 0