Concert simfonic
ORCHESTRA SIMFONICA A FILARMONICII OLTENIA
DIRIJOR: ALEXANDRU IOSUB
SOLIST: CONSTANTIN SANDU (pian, PORTUGALIA)
In program:
Arcangelo Corelli: Concerto grosso in Sol minor op.6, nr.8, „Fato per la Notte di Natale”
Carlos Seixas: Concertul in La major pentru pian si orchestra de coarde
Carl Maria von Weber: Konzertstück in Fa minor pentru pian si orchestra, op. 79
Serghei Prokofiev: Simfonia nr. 7 in Do diez minor, op. 131
De Ziua Filarmonicii, pe 17 decembrie, de la ora 19, muzica ne va purta in lumea magica a Craciunului, a castelanelor medievale si a balurilor de alta data. Un program optimist, luminos, plin de verva, cu pianistul portughez, de origine romana, Constantin Sandu, un muzician cu un magnific simt al culorii si al ritmului. Totul, sub bagheta maestrului Alexandru Iosub, cu o vasta experienta ce numara sute de spectacole de opera/opereta si concerte simfonice.
Alexandru Iosub a absolvit succesiv Liceul de Arta “Octav Bancila” din Iasi si Academia de Muzica din Bucuresti (promotia 1977). Acumuland o vasta experienta ce numara sute de spectacole de opera si opereta, zeci si zeci de concerte dirijate la Craiova si in alte centre culturale din tara si din strainatate, Alexandru Iosub – muzician competent, talentat – s-a impus in viata spirituala olteana ca o personalitate artistica de prima linie, evolutiile sale dirijorale fiind bine primite de public si de catre specialisti.
De la debutul ca solist, la varsta de 14 ani, Constantin Sandu a sustinut o intensa activitate concertistica in diverse tari din Europa si Asia, culegand aplauzele publicului si elogiile criticii de specialitate: „personalitatea sa sensibila ii permite o interpretare foarte personala si, in acelasi timp, autentica” („Piano Journal” – Marea Britanie), „muzician cu o personalitate indiscutabila, (…) un magnific simt al culorii si al ritmului, care se alatura unei virtuozitati categorice” („Diario de Sevilla” – Spania). Pianistul Constantin Sandu a realizat diverse inregistrari CD cu lucrari de Beethoven (2001), Albeniz si Gershwin (2002), compozitii portugheze si romanesti pentru pian (2005), concerte de W. A. Mozart si A. J. Fernandes (2009). In 2006, a obtinut titlul de Doctor in Muzica la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti, cu teza „Muzica portugheza pentru pian”. Din 1991, s-a stabilit in Portugalia, unde in prezent este sef – catedra de pian la Scoala Superioara de Muzica si Artele Spectacolului din Porto.
*
Violonist si compozitor celebru, Corelli s-a nascut la Fusignano, langa Ravenna, intr-o familie ilustra. Stilul componistic al lui Corelli se caracterizeaza in mod deosebit prin aprofundarea resurselor expresive ale instrumentului, de unde rezulta o anumita reactie impotriva excesului de virtuozitate pura.
*
José António Carlos de Seixas a fost unul dintre compozitorii portughezi de prim-plan ai secolului 18. Virtuoz in egala masura al orgii si clavecinului, Seixas i-a succedat tatalui sau la Catedrala din Coimbra, in calitate de organist, la doar 14 ani. In 1720, se muta la Lisabona, unde va servi ca organist la capela regala, unul din posturile cele mai importante pe care le putea ocupa un muzician. Devine si profesor agreat de marile familii nobiliare si il intalneste pe compozitorul italian Domenico Scarlatti, care-i recunoaste imediat talentul. Creatia sa cuprinde mai ales sonate pentru instrumentele sale favorite, dar si o simfonie, o missa si concertul pentru pian pe care il vom audia in aceasta seara, o mostra a barocului iberic in care se impletesc armonios rigurozitatea arhitecturii formale cu melodicitatea si virtuozitatea care se revarsa in partitura solistica.
*
Personalitate complexa a vietii muzicale germane de la inceputul secolului XIX, Weber s-a nascut la Eutin, langa Lübeck. Dupa primele doua concerte pentru pian, scrise in 1810 si respectiv 1812, Konzertstück in Fa minor pentru pian si orchestra, op. 79 a fost gandit ca al treilea concert pentru acest instrument. Piesa este programatica, fiecare din cele patru miscari fiind diferentiate caracterial si continand o explicatie literara. „O castelana sta singura pe balcon, privind in zare. Cavalerul ei a plecat sa lupte in cruciada pe Taramul Sfant. Anii au trecut, bataliile s-au desfasurat, oare mai este in viata? Il voi revedea? Imaginatia castelanei produce o viziune cu barbatul ei ranit pe campul de lupta. Oare nu poate sa zboare pana acolo sa moara impreuna? Din departare se aude sunetul unei trompete. In padure sclipeste ceva in razele soarelui si se tot apropie. Cavaleri si scutieri purtand insemnele cruciadei sun aclamati de multime. Il zareste pe barbatul ei si se arunca in bratele lui! Fericire fara margini! Se aude un cantec de dragoste, in timp ce o mie de voci proclama victoria!”. Dincolo de subiectul care are o doza de naivitate, lucrarea este o adevarata piatra de incercare pentru pianisti, cu numeroase elemente de bravura tehnica si cu o evidenta dificultate in conturarea muzicala a elementelor programatice.
*
Muzician precoce (prima sa piesa, Galop hindus, a fost compusa la varsta de cinci ani si jumatate), S. Prokofiev a fost initiat in studiul pianului de catre mama sa, interpreta de exceptie. Ultima simfonie a lui Prokofiev, scrisa intre anii 1951-1952, evidentiaza deosebita sa forta creatoare, desi compozitorul avea o stare precara de sanatate. Executata in prima auditie la Moscova (11 octombrie 1952), lucrarea este luminoasa si optimista, ea intrand in repertoriul universal sub titlul sugestiv de „Simfonia tineretii”. Lucrarea evoca atmosfera unui bal in care valsul isi dovedeste, ca si odinioara, eterna lui tinerete. Alcatuita din mai multe episoade, contopite in unitatea miscarii de vals, aceasta parte a simfoniei este plina de amanunte fermecatoare, de contraste si surprize determinate de dialogul continuu al instrumentelor, care se infiripa cu prospetime si spontaneitate. In partea lenta, muzica deapana, intr-o lumina blanda de amurg, o atmosfera de liniste meditativa, dar, in acelasi timp, activa. Finalul ne transporta in lumea umorului, atat de propriu personalitatii compozitorului.
*
114 ani de muzica la Craiova
Filarmonica „Oltenia” Craiova s-a nascut dintr-o poveste de prietenie, din dorinta unor oameni de a face lucruri frumoase si de a aduce muzica prietenilor si orasului. La inceput a fost un grup de oameni entuziasti, care a pus bazele primei orchestre simfonice a Craiovei, la 17 decembrie 1904. Anul acesta se implinesc 114 ani de traditie, 114 ani de la primul concert simfonic sustinut la Craiova.
La 17 decembrie 1904 a avut loc loc primul concert public cu orchestra si cor, sub conducerea dirijorilor C. Gaudy si Elie Mihailescu, solisti fiind Valeria Graepel si I. G. Mayer. Acest eveniment atesta infiintarea actualei Filarmonici. La inceput, Filarmonica s-a afirmat prin ceea ce organizatorii numeau serate (bilunare si cu caracter cameral), organizate in incinta Salonului Minerva si la Baile Comerciale.