Mario Ovidiu Oprea senator PNL, interpelare pentru ministrul Sova: Cauzele accidentului feroviar pe ruta Craiova – Caracal, din luna august

0
617

Mario Ovidiu Oprea senator PNL, interpelare pentru ministrul Sova: Cauzele accidentului feroviar pe ruta Craiova – Caracal, din luna august 1Accidentul feroviar de la Carcea, care a perturbat grav traficul pe calea ferata a ajuns si in dezbaterea parlamentara, senatorul de Dolj Mario Ovidiu Oprea interpelandu-l pe aceasta tema pe ministrul Transporturilor.

Interpelare sustinuta in plenul Senatului in data de 03.09.2018.

Catre: LUCIAN SOVA, Ministrul Transporturilor
De la: Senator MARIO OVIDIU OPREA
Circumscriptia electorala Nr.17, Dolj
Sedinta Senatului din data de: 03.09.2018
Obiectul intrebarii: Cauzele accidentului feroviar pe ruta Craiova – Caracal, din luna august

Domnule ministru,
In data de 12.08.2018, trenul nr. 80315 compus din 23 vagoane incarcate cu combustibil biodisel, care circula pe relatia Slobozia Veche – Curtici) a deraiat pe Firul I Malu Mare – Banu Maracine la km 200+200 – viaductul Carcea (Fir I inchis pentru lucrari de reparatii capitale la linia de cale ferata). In urma acestui accident au rezultat pagube importante (de ordinul milioanelor de euro), atat la infrastructura feroviara publica (daca mai era cazul!), cat si pentru mediul inconjurator din zona afectata, prin deversarea din vagoane a combustibilului.
Alaturi de cauza umana (mecanicul de locomotiva fiind sub influenta bauturilor alcoolice) care a dus la producerea acestui accident, au concurat alti factori, cum ar fi:
-depasirea serviciului continuu maxim pe locomotiva de catre mecanic, care trebuia sesizat si de reprezentatii administratorului de infrastructura;
-asigurarea superficiala a zonei viaductului Carcea, unde se efectuau lucrari de reparatii capitale, prin nemontarea unui sabot de deraiere care sa acopere zona lucrarilor sau gasirea altor solutii de acoperire a lucrarilor;
-supravegherea superficiala a activitatii de exploatarea traficului feroviar de personalul cu atributii de verificare, instruire si supraveghere a traficului;
-cazuri similare de deraieri ale vehiculelor feroviare, pe raza Sucursalei Regionale Craiova, care nu au fost analizate si nu au fost trase concluziile necesare, in vederea prevenirii acestor accidente feroviare grave.

Prin inchiderea circulatiei feroviare intre statiile CFR Craiova-Caracal, traficul feroviar de calatori si marfa spre zona de Vest a tarii este grav afectat, avand consecinte multiple asupra:
– calatorilor navetisti din judetele Dolj si Olt;
– operatorilor feroviari de marfa, prin prelungirea timpilor de mers, datorita circulatiei trenurilor pe ruta ocolitoare Craiova –Piatra Olt-Caracal, linie neelectrificata.
– lucrarilor de reparatii capitale ce urmau sa se efectueze la viaductul din halta Carcea, lucrari care nu mai sunt de actualitate cu noua situatie creata in urma accidentului feroviar grav, fiind necesar timp de executie mult mai mare, la costuri ajustate.
In subordinea Ministerului Transporturilor exista Compania Nationala CFR SA care este Managerul de Infrastructura Feroviara din Romania, care administreaza si intretine infrastructura feroviara publica si o serie de componente de infrastructura privata, AFER-Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana care este organismul tehnic specializat al Ministerului Transporturilor in domeniul feroviar si ASFR-Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana, organism independent in cadrul AFER, care este organismul national raspunzator de sarcinile referitoare la siguranta feroviara, in conformitate cu Legea nr. 55/2006 privind siguranta feroviara. Atat compania cat si cele doua autoritati aveau obligatia de a administra si monitoriza/supraveghea circulatia trenurilor in conditii de siguranta si performanta, prin evaluarea, analizarea si gestionarea riscurilor.
Ministerul pe care il conduceti a mai fost sesizat in legatura cu alte deraieri de vehicule feroviare, produse pe raza Sucursalei Regionale CFR Craiova, cu incalcarea grava a regulamentelor CFR, dar nu ati luat niciun fel de masuri!

Avand in vedere cele prezentate, va rog sa raspundeti la urmatoarele intrebari:
– Ce masuri de imbunatatire a activitatii de exploatare in domeniul feroviar ati luat, in urma notelor si informarilor primite de la CN CFR SA si ASFR, privind depasirea serviciului maxim admis de catre mecanicii de locomotiva ?
– Ordinul nr. 535/2007 privind aprobarea normelor pentru acordarea licentei de transport feroviar si a certificatelor de siguranta in vederea efectuarii serviciilor de transport feroviar pe caile ferate din Romania respecta cerintele, criteriile si principiile care stau la baza implementarii ,,spatiului feroviar unic european”?
– Se face vinovat CN CFR SA, in calitate de administrator de infrastructura, de producerea acestui accident?
– Se fac vinovate AFER si ASFR, prin nerealizarea unei supravegheri responsabile a operatorilor feroviari, asa cum prevede legea?

Solicit raspuns scris.
Va multumesc!

STIREA TA - Dacă esti martorul unor evenimente deosebite, fotografiaza, filmeaza si trimite-le prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.